Effect of Bibliotherapy Program Based upon Literature Units of Korean Language Textbook on Self-Esteem of Middle School Students

국어교과서에 기초한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감에 미치는 효과

  • Received : 2008.10.07
  • Accepted : 2009.03.17
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to develop bibliotherapy program based upon literature units of Korean language textbook and to test it's effect on self-esteem of middle school students. Sixty-nine female middle school students participated in this study. Thirty-four students were assigned to experimental group and thirty-five ones were assigned to control group. Subjects completed Self-Esteem Inventory. Data analyses were conducted using t-test and ANCOVA. The results of the analyses revealed that subjects of experimental group showed significantly higher scores on self-esteem than ones of control group. Based upon the above results, it is concluded that bibliotherapy program based upon literature units of Korean language textbook was effective in improving self-esteem of female middle school students.

Keywords

References

  1. 고경남.김춘경(2001). 청소년의 자아존중감 향상 을 위한 상상적 청중 감소 프로그램의 개발과 적용, 한국가정관리학회지 19(6). 95-112
  2. 김명희(2005). 독서치료 프로그램이 비만 청소년 의 자아존중감 향상에 미치는 효과, 천안대학교 석사학위논문
  3. 김수진.이정숙.양미화(2004). 해결중심 집단상담이 학교부적응 청소년의 학교생활태도와 자아존중감 및 희망에 미치는 효과, 한국학교보건학회지 17(2), 73-83
  4. 김희화(1998). 청소년의 자아존중감 발달 : 환경변인 및 적응과의 관계, 부산대학교 박사학위논문
  5. 박선영.도현심(1998). 가족기능 및 자아존중감과 청소년의 외로움간의 관계, 아동학회지 19(1).229-244
  6. 심종숙(2004). 독서요법이 중학생의 자아존중감에 미치는 영향. 한국외국어대학교 석사학위논문
  7. 안민희(2003). 독서요법이 중학생의 자아존중감 및 내적통제성에 미치는 영향, 경희대학교 석사학위논문
  8. 이미자(2004). 모듭북놀이를 활용한 집단음악치료프로그램이 우울경향 중학생의 우울과 불안 및 자아존중감에 미치는 효과. 경성대학교 석사학위논문
  9. 이선영(2003). 중학생들의 자아존중감 향상을 위한 독서치료 연구. 충남대학교 석사학위논문
  10. 이숙.우희정.김미란(2000). 어머니의 애착과 양육행동이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향, 한국가정과학회지 3(1). 64-72
  11. 이은진(2007). 집단미술치료가 학교부적응 학생의 자아존중감 및 스트레스에 미치는 효과, 특수교육재활연구 46(4), 55-76
  12. 이정이(2004). 독서치료가 중학생의 자아존중감 및 성취동기에 미치는 영향, 한양대학교 석사학위논문
  13. 전미라(2006). 중학교 국어교과에 기초한 독서치료프로그램이 교우관계에 미치는 효과 : 문학단원을 중심으로, 한국교원대학교 석사학위논문
  14. 전보경(2005). 모래놀이치료를 통한 자기표현이 청소년의 자아존중감 및 대인관계에 미치는 효과, 한림대학교 석사학위논문
  15. 정은해.김춘경(2003). 아동의 수줍음 감소를 위한 독서치료 프로그램의 효과, 초등교육연구 16(1), 317-340
  16. 최보가.전귀연(1993). 자아존중감 척도 개발에 관한 연구(I), 대한가정학회지, 31(2), 41-54
  17. 최정숙(2006). 모자가정 청소년의 자아존중감 향상을 위한 독서치료 효과에 관한 연구, 전북대학교 석사학위논문
  18. 최형심.강만철(2001). 자기표현훈련이 여고생의 자아존중감 및 대인관계에 미치는 효과, 교육연구 14, 23-47
  19. 한국어린이문학교육학회 독서치료연구회 편(2001). 독서치료, 학지사
  20. 홍성례(2006). 자아존중감과 성역할태도가 심리적복지감에 미치는 영향, 한국가정관리학회지 24(5), 37-51
  21. 황치미(2007). 원예치료가 청소년 자아정체감과 자아존중감에 미치는 효과, 경북대학교 석사학위논문
  22. Abernathy, T. J., Massad, L., & Romano-Dwyer, L. (1995). The relationship between smoking and self-esteem, Adolescence 30, 899-907
  23. Butler, R. J., & Gasson, S. L.(2005). Self esteem/self concept scales for children and adolescents: A review, Child and Adolescent Mental Health 10(4), 190-201 https://doi.org/10.1111/j.1475-3588.2005.00368.x
  24. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem, San Francisco: Freeman
  25. DeNeve, K., & Cooper, H.(1998). The happy personality: A meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being, Psychological Bulletin 124, 197-229 https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.197
  26. Diener, E., & Diener, M.(1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem, Journal of Personality and Social Psychology 68, 653-663 https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.4.653
  27. Fennell, M. (1999). Overcoming low self-esteem. London, Robinson Publishers
  28. Greenberg, J., Solomon, S., Pyszczynski, T., Rosenblatt, A., Burling, J., Lyon, D. et al. (1992). Why do people need self-esteem? Converging evidence that self-esteem serves an anxiety-buffering function, Journal of Personality and Social Psychology 63, 913-922 https://doi.org/10.1037/0022-3514.63.6.913
  29. Gysbers, N. C., & Henderson, P.(2000). Developing and managing your school guidance program (3rd), Alexandria, VA: American Association for Counseling and Development
  30. Hughey, K. F., Lapan, R. T., & Gysbers, N. C.(1993). Evaluating a high school guidance language arts career unit : A qualitative approach, The School Counselor 41, 96-102
  31. Hynes, A. M., & Hynes-Berry, M.(1994). Biblio/ poetry therapy-interactive process: A handbook, St. Cloud, MN: North Star Press of St. Cloud
  32. Jones, W. H., Freemon, J. E., & Goswick, R. A. (1981). The persistence of loneliness: Self and other determinants, Journal of Personality 49, 27-48 https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1981.tb00844.x
  33. Marlowe, M., & Maycock, G.(2000). Phenomenology of bibliotherapy in modifying teacher punitiveness, Journal of Genetic Psychology 16(3), 325-336 https://doi.org/10.1080/00221320009596715
  34. Pope, A. W., McHale, S. M., & Craighead, W. E.(1988). Self-esteem enhancement with children and adolescents, New York: Pergamon Press
  35. Rogers, C. R. (1961). On becoming a person, Boston, Moughton Mifflin
  36. Tennen, H., & Herzberger, S.(1987). Depression, self-esteem, and the absence of self-protective attributional biases, Journal of Personality and Social Psychology 52, 72-80 https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.1.72
  37. Vohs, K. D., Bardone, A. M., Joiner, T. E., Abramson, L. Y., & Heatherton, T. F.(1999). Perfectionism, perceived weight status, and self-esteem interact to predict bulimic symptoms: A model of bulimic symptom development, Journal of Abnormal Psychology 108, 695-700 https://doi.org/10.1037/0021-843X.108.4.695
  38. Wigfield, A., & Eccdeles, J. S.(1994). Children's competence beliefs, achievement values, and general self-esteem: Change across elementary and middle school, Journal of Early Adolescence 14(2), 107-138 https://doi.org/10.1177/027243169401400203