Differences in Thinking Styles and Critical Thinking Dispositions between Elementary School and Secondary School Pre-Service Teachers

초등과 중등 예비교사의 사고양식 및 비판적 사고 성향의 차이

  • Received : 2009.08.18
  • Accepted : 2009.09.08
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The present study investigated the differences in thinking styles and critical thinking dispositions between elementary school and secondary school pre-service teachers. For this research, 295 college students were selected. The subjects completed the Thinking Styles Inventory(TSI) and the California Critical Thinking Dispositions Inventory(CCTDI). Data were analyzed by descriptive statistics, and MANOVA. The results of this study were as follows: First, there were not statistically significant differences by group in the thinking styles(Type I and Type II). Second, there were statically significant differences according to group in the CCTDI. In this result, secondary school pre-service teachers had higher scores than female students in self-confidence sub-scale of CCTDI.

Keywords

References

  1. 강승희.김대현(2006a). 예비교사의 비판적 사고력 향상을 위한 프로그램 및 효과검증, 수산해양교육연구 18(2), 108-120
  2. 강승희.김대현(2006b). 사고양식을 통한 대학생의 비판적 사고 성향의 구인 특성 이해, 중등교육연구 54(3), 1-25
  3. 김명숙(2002). 공교육에서의 비판적 사고교육의 방향과 쟁점, 철학연구 58, 107-144
  4. 나동진.김진철.조숙경(2003). 초, 중등 교사의 사고양식과 직무스트레스 대처 방식에 관한 연구, 교육학연구 41(3), 325-347
  5. 문태형(2008). 예비유아교사의 자기결정성 동기 및 사고양식이 성취목표지향성에 미치는 영향, 아동교육 17(4), 5-18
  6. 박만엽(2004). 비판적 사고와 구성주의, 철학탐구 16, 285-325
  7. 박중길(2007). 사고양식으로 예측한 무용과 대학생의 비판적 사고 성향, 한국체육학회지 46(6), 407-419
  8. 서금택(2009). Critical Thinking 프로그램이 아동의 사고 기능 및 사고성향에 미치는 효과, 초등교육연구 22(1), 141-168
  9. 서기희(2004). 프로젝트 기반 학습에서 성찰일지쓰기가 비판적 사고, 학습동기, 학습성과에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문
  10. 서미옥(2003). 성별과 전공계열에 따른 예비교사의 사고양식과 창의적 인성의 관계, 교육학연구 41(4), 259-283
  11. 양은주 외(2007). 예비교사의 심층 동기.교과교육학 지식.내적 비전의 형성 사범대학 영어교육과 사례, 교육인류학연구 19(1), 89-125
  12. 원미경.강승희(2007). 예비유아교사의 반성적 사고력 향상에 대한 저널쓰기의 효과, 수산해양교육연구, 19(3), 429-440
  13. 윤미선(1997). 사고양식과 학업성취에 관한 연구-Sternberg의 정신자치제 이론을 중심으로, 고려대학교 석사학위논문
  14. 윤미선(1999). 사고양식 검사도구의 타당화 연구-초, 중등 교사를 중심으로, 안암교육학연구 5(12), 181-191
  15. 윤미선(2003). 사고양식에 따른 학습동기 및 교과흥미가 학업성취에 미치는 영향, 고려대학교 박사학위논문
  16. 윤소정.김정섭(2007). 대학생의 다중지능과 Holland 직업적 성격, 그리고 비판적 사고 성향간의 관계, 청소년학연구 14(3), 265-291
  17. 윤초희(2008). 대학생의 논쟁능력과 인식론적 신념 및 비판적 사고 성향간의 관계 탐색, 교육심리연구 22(3), 563-587
  18. 이인숙(2003). 교사의 사고양식과 수업양식의 특성 및 상관관계, 안양대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 이정원(2000). 수업효과 증진을 위한 학생의 인지양식과 교사의 수업유형의 최적 조합 모델, 전북대학교 박사학위논문
  20. 임경희(2006). 예비교사의 성격, 학습양식, 수업선호 및 지향하는 수업양식의 구조적 관계, 초등교육연구 19(1), 81-104
  21. 조용환(2000). 교실붕괴의 교육인류학적 분석, 교육인류학연구 3(2), 43-66
  22. 최미숙(2009). 예비유아교사의 자기결정성 동기에 대한 탐색: 사고양식, 사회적 지지의 관계, 열린유아교육연구 14(1), 193-215
  23. 황규호(2001). 교실붕괴'로 불리는 교사-학생 갈등현상의 이해를 위한 질적 연구, 한국교육 28(2), 247-276
  24. 황윤세, 김승옥(2005). 예비유아교사의 사고양식과 다중지능과의 관계, 미래유아교육학회지 12(1), pp. 165-197
  25. 황지원(1998). 간호사의 비판적 사고 성향과 간호수행능력에 관한 연구, 이화여자대학교 석사학위논문
  26. Ennis, R. H.(1991). 'Critical thinking: A streamed conception' Teaching Philosophy, 14(1), 5-24
  27. Facione, N. C., Facione, P. A., Sanchez., C. A(1994). 'Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the California critical thinking disposition inventory' Journal of Nursing Education, 33(8), 345-350
  28. Genc, S. Z.(2008). 'Critical thinking tendencies among teacher candidates' Educational Sciences: Theory & Practice. 8(1), 107-116
  29. Grigorenko, E. L. & Sternberg, R. J.(1995). 'Thinking Styles' In Donald H. Saklofske & Moshe Zeidner(Eds.). International Handbook of Personality and Intelligence. NY: Plenum Press
  30. McBride, R. E, Xiang, P., and Wittenburg, D.(2002). 'Dispositions toward criticalthinking: The preservice teacher's perspective' Teachers and Teaching: Theory and practice, 8(1), 29-40 https://doi.org/10.1080/13540600120110556
  31. Nunnally. J. C.(1978). Psychometric Theory(2nd ed.). New York: McGraw-Hill
  32. Seigel, H.(1988). 'Critical thinking as an educational ideal' The Educational Forum, 40(1), 7-23
  33. Sternberg, R. J. & Wagner, R. K.(1992). 'Thinking styles in inventory' Unpublished test, Yale University
  34. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L.(1995). 'Styles of thinking in the school' European Journal of High Ability, 6, 1-9 https://doi.org/10.1080/0937445940060211
  35. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L.(1997). 'Are cognitive styles still in style?' American Psychologist, 52, 700-712 https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.7.700
  36. Sternberg. R. J.(1988). 'Mental self-government:A theory of intellectual styles and their development' Human Development, 31, 197-224 https://doi.org/10.1159/000275810
  37. Sternberg. R. J(.1997). 'Thinking styles' NY:Cambridge University Press
  38. Tobin, K., Tippins, D. J., & Gallard, A.(1994). 'Research on instructional strategies for teaching science' In D. L. Gabel(ed.). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. MacMillan
  39. Zhang, L. F.(1999). 'Further cross-cultural validation of the theory of mental self-government' The Journal of Psychology, 133(2), 165-181, 1999 https://doi.org/10.1080/00223989909599731
  40. Zhang, L. F.(2001). 'Thinking styles, self-esteem, and extracurricular experiences' International Journal of Psychology, 36(2), 100-107 https://doi.org/10.1080/00207590042000128
  41. Zhang, L. F.(2003). 'Contributions of thinking styles to critical thinking dispositions' Journal of Psychology, 137(6), 517-545 https://doi.org/10.1080/00223980309600633
  42. Zhang, L. F.(2008). 'Teachers' styles of thinking: An exploratory study' The Journal of Psychology, 142(1), 37-55 https://doi.org/10.3200/JRLP.142.1.37-56