참고문헌
- 강이철(2003). 기업교육 프로그램 평가. 나일주, 임철일, 이인숙(편). 기업교육론, 225-249. 서울:학지사
- 고재천(1997). 학교 중심 교사 연수 프로그램의 평가준거 설정 연구. 한국 교원대학교 박사 학위 논문
- 권대봉(1998). 산업교육론. 서울:문음사
- 권대봉(2006). 성인교육방법론. 서울:학지사
- 김미숙(1999). 사회교육 프로그램 평가론. 서울:원미사
- 김영수, 송화선(1998). 첨단방송 테크놀로지 기반 원격교육 프로그램의 평가준거 개발연구. 교육과학연구, 27, 179-197
- 김진화(2008). 평생교육 프로그램 개발론. 서울:교육과학사
- 김진화, 정지웅(1998). 사회교육 프로그램개발의 이론과 실제. 서울:교육과학사
- 김태준(2005). 인적자원개발을 위한 이러닝 실태분석 및 활성화 방안. 한국교육개발원
- 나일주, 임철일, 이인숙(2003). 기업교육론. 서울:학지사
- 박소연(2006). HRD 프로그램의 논리 주도적(Theory-Driven) 평가 체제 개발. 고려대학교 박사학위논문
- 박소연(2008). HRD 프로그램의 반응평가에 대한 메타평가 연구. 기업교육연구, 10(2),119-137
- 박소연, 김한별(2006). HRD 담당자들이 기업교육 프로그램 평가 요구분석. 한국교육학연구, 12(1), 129-144
- 박태준 외(1998). 직업교육훈련프로그램 평가연구. 한국직업능력개발원
- 배호순(1994). 프로그램평가론. 서울:원미사
- 배호순(2008). 교육프로그램평가론. 서울:원미사
- 오혁진(2000). 성인교육 프로그램에 대한 학습자의 평가 준거 연구. 서울대학교 박사학위 논문
- 임철일(2003). 원격교육과 사이버교육 활용의 이해. 서울:교육과학사
- 장이철(1998). 기업 교육 평가:ROI와 새로운 평가 동향. 산업교육연구, 4, 75-98
- 정동섭(2003). 기업의 교육훈련을 위한 이러닝 시스템 도입전략. 대한경영학회지, 42, 2239-2256
- 정재삼(2004). 교육프로그램 평가. 서울:교육과학사
- 조은상(2007). 인재개발론. 서울:범한
- 조현국(2008). 기업의 이러닝 강좌평가를 위한 측정도구 개발 및 양호도 검증. 이화여자대학교 석사학위논문
- 최종철(2008). 성인학습자 관점에 기초한 사이버대학 교육프로그램 평가준거 개발 및적용. 홍익대학교 박사학위논문
- Pradhan, B. & Mythili, G.(May, 2006). Programme Evaluation In Open and Distance Education. India Gandhi National Open University, New Delhi, India, 21-28
- Basarab, D. J. (1994). ‘'Foreword’', in D. L. Kirkpatrick, Evaluating Training Programs. SanFrancisco: Berrett-Koehler
- Brown, S., & Seidner, C. (1998). Evaluating corporate training: Models and issues. Boston/Dordrecht/London: Kluwer Academic Publishers
- Chapman, D. D. (2006). Building an evaluation plan for fully online degree programs. Journal of Distance Learning Administration, IX(I). Available at: http://www.westga.edu/%7Edistance/ojdla/spring91/chapman91.htm
- Mediano, C. M. et al.(2007). Educational Innovation Project for adapting the Curriculum Program to the European Space of Higher Education. (Objectives, strategies and procedures for their application and evaluation). Paper presented in Lisbon. EADTU (European Association of Distance Teaching Universities), Biannual Conference. 8-9 November
- Cronbach, L. (1963). Course improvement through evaluation. Teachers College Record, 64, 672-683
- Fitz-endz, J. (1991). ASPA/Saratoga Institute human Resource Effectiveness Survey: 1990 Annual Report, Saratoga, CA: Saratoga Institute
- Goedon, J. (Jun. 1987). Romancing the bottom line. Training 31-42
- Grove, D. A. & Ostroff, C. (1991). Program evaluation. In K. N. Wexley (Ed.), Developing human resources. BNA Books
- Hekimian, S. (1984). Criteria for the institutional evaluation of community college staff development programs. Gainesville, FL: Florida University, Gainesville Institute of Higher Education
- Holton, E. F.(1996).The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7(1), 5-21 https://doi.org/10.1002/hrdq.3920070103
- Jackson, S. & Kulp, M. J.(1979). Designing guidelines for evaluating the outcomes of management training. Determining the Payoff of Management Training. Washington, D.C.:ASTD, 7-8
- Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. (1994). The program evaluation standards: How to assess evaluations of educational programs. Thousand Oaks, CA: Sage
- Kaufman, R., Keller, J. & Watkins, R.(1995). What works and what doesn't : Evaluation beyond Kirkpatrick. Performance and Instruction, 35(2) https://doi.org/10.1002/pfi.4170350204
- Kellaghan, T. & Stufflebeam, D. L. (2003). International Handbook of Educational Evaluation. p. 33. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Printed in Great Britain
- Kirkpatrick, D. L.(1994). Evaluating training program: The four levels. CA: Berrett-Koehler Publishers
- Kirkpatrick, D. L.(2005). Evaluating training program: The four levels(2nd Ed.) CA: Berrett-Koehler Publishers
- Lee, J. (2006). Comparing evaluation approaches to e-learning. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006, 959-961, Chesapeake, VA: AACE
- Phillips, J. J.(1990). Handbook of Training evaluation and measurement methods, London:Kogan Page
- Scriven, M. (2003). Scriven, Evaluation in the new millennium: The transdisciplinary vision. In: S. I. Donaldson and M. Scriven, Editors, Evaluating social programs and problems: Visions for the new millennium, Erlbaum, Mahwah, NJ (2003), 19– 41
- Stufflebeam, D. L. (1971). The relevance of the CIPP evaluation model eam, ducational accountability. Journal of Research and Development in Education, 5, 19-25
- Stufflebeam, D. L. (2002). CIPP evaluation model checklist . Retrieved June, 2002 from http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/cippchecklist.pdf
- Stufflebeam, D. L. (2007). CIPP evaluation model checklist-[Second Edition] . Retrieved March 17, 2007 from http://www.wmich.edu/evalctr/checklists
- Tyler, R. (1950) Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press
- Richey, R.(1995). Trends in instructional design: Emerging theory-based models. Performance Improvement Quarterly, 8(3), 96-110 https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.1995.tb00689.x
- Worthen, B. R., & Sanders, J. R. (1973). Educational evaluation: Theory and practice. Worthington, OH: Charles A. Jones