Perception of Education Community about Teacher's Competency

교사의 핵심역량에 대한 교육공동체의 인식 조사

  • Received : 2008.11.19
  • Accepted : 2009.03.12
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study is to define areas and standards of kindergarten teacher's competency through survey research and interview with early childhood education community - kindergarten teachers, vice principals, principals, administrators, parents, and professors in early childhood education. Raw data from 62 interviewees were grouped into 25 codes including 'professional knowledge about young children's developmental characteristics, and labeled for representative themes. Based on the result of interview analysis, two areas of 'knowledge and skill' area (15 standards) and 'attitude and grounding' area (20 standards) were classified, survey researched for appropriateness and relative importance of each standard. 704 members of early childhood education community were collected through stratified sampling. The research findings indicate that 'observation and evaluation ability for young children' and 'affection for young children' showed high appropriateness in 'knowledge and skill area' and 'attitude and grounding area', respectively. In the relative importance analysis, 'understanding of young children's development', 'understanding of curriculum for young children', and 'understanding of young children's behavioral problem and counseling' for knowledge and skill area, and 'respect for young children', 'affection for young children', responsibility', 'positive attitude' for attitude and grounding area showed high relative importance in order.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 유치원, 특수학교 교원의 핵심역량 분석 연구

Supported by : 한국교육과정평가원

References

  1. 권혁진(1995). 보육시설 보육교사의 전문성에 관한 연구 -경인지역에 위치한 국·공립 민간보육시설 보육교사를 중심으로-, 한국영유아보육학 2. 245-269
  2. 김선희(2004). 보육교사의 전문적 자질에 관한 인식 비교 연구, 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
  3. 김숙령(1995). 보육교사와 보육교사 지망생의 교사자질에 대한 자기평가에 관한 연구, 한국영유아보육학 4. 1-21
  4. 김순혜(1999). 유치원 교사의 성격특성과 역할수행 능력 인식과의 관계, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 김승옥.황윤세(2006). 유아교사(예비·현직)의 자기평가와 교사 전문성 인식간의 관계, 아동교육 15(4). 117-126
  6. 김애련(1985). 유아교육기관 원장을 통해서 본 유아교사 자질에 관한 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 김인자(2002). 유치원 교사의 역할지각과 역할수행에 관한 연구, 경기대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김현자(2004). 공립유치원교사의 직무에 관한 질적 연구, 강원대학교대학원 박사학위논문
  9. 박덕숭(2005). 질 높은 서비스를 위한 보육교사의 전문성 강화 방안, 교수논문집 9. 298-323
  10. 박상연(2007). 유치원 교사와 학부모 인식 비교를 통한 유치원 교사의 전문성 신장 방안 연구, 공주대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 박은혜(2008). 유아교사론, 서울, 창지사
  12. 박진희(1990). 유치원 교사의 전문성 발달을 위한 기초연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 박향숙(1994). 유치원교사의 역할지각과 역할수행에 관한연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  14. 백혜리(1990). 유아교육 교사의 전문성에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  15. 양옥승.이은화.조복희.최양미(2000). 유아기의 효율적인 국가 인적자원 개발·관리체제 확립방안연구, 교육인적자원부
  16. 오성숙(2007). 유치원 교사의 직무와 역할. 2007학년도 유치원 1급 정교사 자격연수자료집(219-225), 부산광역시교육연수원
  17. 윤기영.송석희.박복희(2000). 유치원 교사 역할에 대한 공·사립 유치원 교사의 인식 비교, 서원대학교 교육대학원 교육논총 2(3). 225-243
  18. 이경(2002). 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식과의 관계, 이화여자대학교교육대학원 석사학위논문
  19. 이병래.김진호.강정원(2005). 영유아교사 양성을 위한 기준교육과정 구성 및 운영방향 모색 -영유아교사의 덕목에 관한 현직교사의 인식과 평가를 중심으로-, 유아교육논집 9(1). 53-79
  20. 이순례(1996). 유아교육 교사에 대한 교사와 학부모 인식에 관한 연구, 유아교육연구 2. 1-22
  21. 이은화.배소연.조부경(1995). 유아교사론, 서울:양서원
  22. 이희선(2003). 보육교사의 역할인식에 관한 연구. 한국보육학회지 3(2). 193-208
  23. 임미정・이완정(2001). 유아의 연령별로 요구되는 교사의 특성에 대한 종사자와 어머니의 기대연구, 한국영유아보육학 27. 56-73
  24. 임승렬(2001). 유아교사 평가의 새로운 접근, 유아교육연구, 21(1). 87-116
  25. 장혜순.문수경.장현주(2000). 보육교사의 자질 향상 방안에 관한 연구, 강남대학교 논문집 36.1-46
  26. 조부경(1997). 유치원 교사의 역할 지각과 역할수행에 관한 한·미 비교연구, 비교교육연구 7(1). 235-258
  27. 조희숙.김정신.박성미.박선해(2005). 예비 보육교사와 현직 보육교사의 교사역할인식에 관한 연구, 한국영유아보육학 41. 243-269
  28. 지성애(2005). 영유아 보육시설장과 교사의 전문적 자질에 관한 조사연구, 한국영유아보육학 27. 138-168
  29. 차정윤(2007). 유아교육현장에서 요구하는 유아교사상에 대한 질적 연구.원장.시설장.유아교사의 면담을 중심으로·, 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문
  30. 황경애.김현주(2005). 영아보육교사의 전문성 인식과 역할수행에 관한 연구, 진주산업대 논문집 44. 109-128
  31. 황윤세(2007). 보육교사의 자기평가에 의한 전문성 인식, 성취동기 및 사고양식과의 관계, 미래유아교육학회지 14(4). 175-194
  32. Broudy, H. S. (1984). Broudy, H. S.(1984). The university and the preparation of teachers, In L. Katz and J. D. Raths (Eds.), Advances in teacher education (Vol. 1, 1-8). Norwood, NJ:Ablex, Young Children 47(5)
  33. Cho, B. K. & Saracho, O. N.(1997). The Development of the Early Childhood Teacher's Role Rating Scale(ECTRS) in Korea, International Journal of Early Education 2. 19-36
  34. Emerson, R. M., Feltz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic field notes, Chicago: University of Chicago Press
  35. Feeny, S., Chrisensen, D., & Moravcik, E.(2000). Who am I in the lives of children? An Introduction to Teaching Young Children(6th ed.), Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall
  36. Jalongo, M. P., & Isenberg, J. P.(2000). Exploring your role: A practitioner's introduction to early childhood education, Upper Saddle River, NJ, Prentice-Hall
  37. Katz, L. G.(1970). Teaching in preschools, Roles and goles, Young Children 17. 42-48
  38. Ling, Y. L.(2003). What makes a good kindergarten teacher? Apilot interview study in Hong Kong, Early Child Development and Care 173(1). 19-31 https://doi.org/10.1080/0300443022000022396
  39. Witcher, A. E., Onwuegbuzie, A. J., & Minor, L. C.(2001). Characteristics of effective teachers: Perceptions of preservice teachers, Research in the Schools 8. 45-57