Development of cultural approach counseling for school adjustment of adolescent

청소년의 학교생활적응을 위한 문화접근적 상담프로그램 개발

  • Received : 2009.01.05
  • Accepted : 2009.04.18
  • Published : 2009.08.31

Abstract

The purpose of this study was to develop the cultural approach counseling for school adjustment of adolescent. The subjects were 40 adolescents who had randomly assigned to an experimental group(20) and a control group(20). Subjects completed a school adjustment and a style of life. Data analyses were conducted using ANCOVA, ONEWAY of repeated measures. The results of the analyses revealed that subjects of experimental group showed significantly higher scores on style of life and school adjustment than ones of control group. Based upon the above results, it is concluded that the cultural approach counseling for school adjustment of adolescent was effective in improving adjustment of school of adolescent.

Keywords

References

  1. 고기홍(2003).학업중단 청소년문제와 상담적 개입 방안,제주대 학생생활연구소 학생생활연구, 24,117-136
  2. 곽금주·김의철·박영신(1999).한국 청소년 문화의 형성요인 탐색:비행과 우울 중심으로,한국심리학회지:사회문제,5(1),111-121
  3. 권이종(1996). 청소년과 문화, 한국교육학연구,1(1),97-111
  4. 김민(2000).청소년복지실현을 위한 학교문화의 과제,충북교육학연구,3(1),89-112
  5. 김용래(1993).학업성적에 대한 기여변인의 영향력 분석,동국대학교 대학원 박사학위논문
  6. 김준기(2000).학교조직문화의 분석,원광대학교 교육문제연구소,191-36
  7. 김혜온(1996).청소년문제와 청소년교육프로그램의 문화적 특수성,한국심리학회지:발달,9(2),50-67
  8. 도종수(2003).정보화시대의 청소년문화 실태와 발전방향,지성과 창조,6,167-189
  9. 류경희(2003).청소년의 가정과 학교생활에서의 어려움 및 상담서비스 요구도,창원대 생활과학연구소 생활과학연구,7,1-18
  10. 박성미(2007).청소년의 '삶의 양식'측정도구 개발과 타당화 연구,아동교육,16(4),5-20
  11. 박성희(1992).청소년문화에 대한 인류학적 접근, 한국청소년연구,10,53-76
  12. 박진규(2000).청소년 집단 따돌림(왕따)현상에 대한 사회,문화적 일 고찰,청소년학연구,7(2),39-71
  13. 박진규(2003).청소년문화,서울:학지사
  14. 변미희(2002).아동,청소년상담 효과에 대한 메타분석,청소년복지연구,4(2),51-65
  15. 은지용(2002).청소년문화 연구의 대안적 접근,시민교육연구,34(2),149-176
  16. 이건만(1999).학교교육과 청소년 저항문화에 관한 연구,한국교육학회:KRF연구결과논문
  17. 이상균(2005).청소년의 또래폭력 가해 경험에 대한 생태체계적 영향 요인,한국아동복지학,19,141-170
  18. 임상록(2002).한국 청소년 문화의 현상적 특성에 대한 고찰,단국대학교 학생생활연구소 학생생활연구,7,63-80
  19. 장원규(2004).초등학생의 학습문화에 관한 연구, 전북대학교 대학원 박사학위논문
  20. 정영애·김진화(2001).청소년의 엽기문화와 교육적 함의,창원대학교 인문과학연구소 인문논총, 8,143-156
  21. 정유성(1999).청소년문화의 교육적 의미,교육철학,21,143-170
  22. 정준교(2000).학교문화유형과 학생청소년의 심리사회적 특성의 관계, 한국청소년연구, 11(1), 143-182
  23. 정준교(2001).학교문화유형,학교조직몰입 및 학교중퇴 의도의 관계,연세경영연구,38(1),133-168
  24. 조용환(2000).'교실붕괴' 교육인류학적분석:학교문화와 청소년문화의 갈등을 중심으로,교육인류학연구,3(2),43-66
  25. 최소영(1996).인문계 고등학교 학생문화의 이중성 연구,숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  26. 최소영(1999).청소년의 학교폭력 실태에 관한 연구,대한간호학회지,29(4),870-879
  27. 한국청소년개발원(2005).청소년복지론,서울:교육과학사
  28. 황기우(2002).교사문화의 생성과정 분석,교육문제연구,17,213-228
  29. Arriaza,G.(2004).Changing schools for good:A study of school culture and systems, Education and Society,22(2),5-22
  30. Bulach,C.R.(2001).Reshaping school culture to empower its partners, The Education Digest, 67(1),8-11
  31. Clement,C.(2003).Connecting school principals school culture and school improvement, Leading and Managing,9(2),112-116
  32. Dewit,D.J.(2000).The effect of school culture on adolescent behavior problems:self-esteem, attachment to learning,and peer approval of deviance as mediating mechanism,Canadian Journal of School Psychology,16(1),15-38 https://doi.org/10.1177/082957350001600102
  33. Draper,I.(2001).A culturalrevolutionperformance management with a look at the possible impact it will have on school culture, Managing Schools Today,10(5),33-35
  34. Hobby,R(2004).Change your school culture, Managing Schools Today,13(6),24-27
  35. Keum,M.J.,Kim,T.K.,Kang,J.K.,An,H. J.(2000). The multiprofessional team counseling system for adolescent,The Korean Journal of Counsleing and Psychotherapy, 12(2),169-184
  36. Littrell,J.M.(2001).Transforming the school culture:A model based on an exemplary counselor, Professional School Counseling, 4(5),310-319
  37. Maslowski,R.(2006).A review of inventories for diagnosing school culture,The Journal of Educational Administration,44(1),6-35 https://doi.org/10.1108/09578230610642638
  38. Okula, S.(1999). Creating a positive school culture: Strategies that work, Business Education Forum,54(2),7-13
  39. Patterson,W.(2000).Grounding school culture to enable real change,The Education Digest, 65(9),4-8
  40. Sellman, E.(2002). Peer mediation, school culture and substantiality,Pastoral Care in Education,20(2),7-11 https://doi.org/10.1111/1468-0122.00223