Efficiency in Express highway operation agency in Korea

한국의 고속국도 운영기관의 효율성 분석

  • 김종흔 (한양대학교 교통시스템공학과, 한국도로공사 수도권사업단) ;
  • 강경우 (한양대학교 교통시스템공학과)
  • Published : 2009.12.15

Abstract

Korea Highway Corporation has played a role of the construction and operation of the highway for the past for 40 years. The private sector since the 90s has made highway construction and operation. Central government and local governments were paid at subsidy in least operating income to 1.5896 trillion won for private operators from 2001 to 2008. Thus, Korea Highway Corporation will have important implications for understanding the cost structure. Korea Highway Corporation, a general analysis of the input element is used efficiently. And the operation of labor and capital estimated highly of the substitution elasticities. Korea Highway Corporation are judged to need financial separation of a strategic outsourcing(business) enabled and the construction(maintenance and management) and business institutions. In addition, currently running at highway the operation of institutions combined to configure a new institution, if that institution invigorate the hi-pass, more of the country's highway believe to be increase operational efficiency.

한국도로공사는 40년간 육상교통의 대동맥인 고속국도의 건설 및 운영 대부분을 담당하고 있다. 90년대 이후부터 민영에 의한 고속국도가 건설 및 운영중에 있다. 하지만, 2001년부터 2008년까지 최소운영수입 보장금 명목으로 중앙정부와 지방자치단체가 2001년-2008년까지 민자사업자에게 1조 5,896억원을 지급하였다. 이와 같은 현실에서 한국고속국도 대부분의 건설 및 운영을 담당하고 있는 한국도로공사의 비용구조 파악이 중요한 의미가 있을 것이다. 분석결과 노동과 자본 운영이 높은 교차탄력성을 나타내 높은 대체성이 존재하며, 자본과 운영은 자본의 상승(고속국도 연장 증가)과 고속국도 노후화에 따른 대체성은 다소 존재하지만, 낮은 대체 탄력성을 나타내고 있다. 한국도로공사는 대체적으로 투입요소가 효율적으로 이용되고 있으며, 노동과 자본 운영의 대체탄력성이 높게 나타나 한국도로공사는 전략적으로 아웃소싱 활성화(영업부문)와 영업과 건설(유지관리 포함) 재무적 분리가 필요할 것으로 판단된다. 또한, 고속국도 운영기관의 통합과 함께 하이패스를 활성화 시킨다면, 보다 우리나라 고속국도의 운영의 효율성은 상승시킬 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김민정(2004), 한국 도시철도 운영기관들의 효율성과 생산성 분석 : 자료포락분석기법과 확률적 비용변경접근법을 이용하여, 서울대학교 환경대학원 박사학위논문
  2. 김웅이(2009), 화물자동차운송산업의 효율성 분석, 한양대학교 대학원 박사학위논문
  3. 오미영, 김성수, 김민정(2002), 자료포락분석기법을 이용한 서울 시내버스운송업의 효율성 분석, 대한교통학회지 20권 2호, pp. 39-52
  4. 이성원(1993), 운송산업의 규모의 경제성 분석방법론, 월간교통정보, 교통개발연구원
  5. Allen & Liu, 1995, 「Service Quality and Motor Carrier Costs : An EmpiricalAnalysis」, The Review of Economics and Statistics
  6. Cantos, Pastor & Serrano(1999), 「Productivity, efficiency and technical change in the European railways : a non-parametric approach」, Transportation, Vol. 26,pp. 337-357 https://doi.org/10.1023/A:1005127513206
  7. Caves, Christensen & Tretheway(1980)「, Flexible cost functions for multiproductfirms」, The Review of Economics and Statistics.
  8. Chiang & Friedlaender(1984), 「Output Aggregation, Network Effects and theMeasurement of Trucking Technology」, The Review of Economics andStatistics
  9. Costa & Markellos(1997), 「Evaluating public transport efficiency with neuralnetwork models」, Transportation Research C, Vol. 5, pp. 301-312 https://doi.org/10.1016/S0968-090X(97)00017-X
  10. Cowie, J.(1999),「 The Technical Efficiency of Public and Private Ownership in the Rail Industry : the Case of Swiss Private Railways」, Journal of transporteconomics and policy, Vol. 33, pp. 241-252
  11. Cowie & Asenova(1999), 「Organization form, scale effects and efficiency in theBritish bus industry」, Transportation, Vol. 26, pp. 231-248
  12. Cowie, J.(2002)「, Acquisition, efficiency and scale economies: analysis of the British bus industry」, Transport Reviews, Vol. 22, pp. 147-157 https://doi.org/10.1080/014416400110076267
  13. Kerstens, K.(1996), 「Technical efficiency measurement and explanation of french urban transit companies」, Transportation Research A, Vol. 30, 1996, pp. 431-452
  14. Nolan, J. F.(1996)「, Determinants of productive efficiency in urban transit」, Logistics and transportation review, Vol. 32, pp. 319-342
  15. Nolan, Ritchie & Rowcroft(2001)「, Measuring efficiency in the public sector using nonparametric frontier estimators : a study of transit agencies in the USA」,Logistics and transportation review, Vol. 32, pp. 319-342
  16. Odeck & Alkadi(2001)「, Evaluating efficiency in the Norwegian bus industry using Data Envelopment Analysis」, Transportation Vol. 28, pp. 211-232 https://doi.org/10.1023/A:1010333518966
  17. Odeck, J.(2008), 「The effect of mergers on efficiency and productivity of publictransport services」, Transportation Research Part A Vol. 42, pp. 696-708
  18. Oum & Yu(1994), 「Economic efficiency of railways and implications for public policy : a comparative study of the OECD countries' railways」, Transportation,Vol. 28, pp. 121-138
  19. Spady & Friedlaender(1978), 「Hedonic cost function for the regulated truckingindustry」, Bell Journal of Economics, Vol. 9, pp. 159-179 https://doi.org/10.2307/3003618
  20. Viton, P. A.(1998), 「Changes in multi-mode bus transit efficiency, 1988-1992」,Transportation, Vol. 25, pp. 1-21 https://doi.org/10.1023/A:1004906024774