DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on the Representation and Becoming Phenomenon Expressed in Contemporary Fashion -Focusing on the Theory of Mimesis and Deleuze's Becoming-

현대 패션에 나타난 재현과 되기 현상에 대한 비교 연구 -미메시스와 들뢰즈의 되기 이론을 중심으로-

  • Yang, Hee-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University)
  • 양희영 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

Since the late of 20C, contemporary fashion have becoming enlargement between role and function of fashion through the combination and the deconstruction among various different spheres. Because multi-functional and trans-formal fashion transforms and extends original space and role toward any other fields through the morphologic and structural combination, this has been freed form the representational function pursuing more simple morphologic imitation, and becomes to change the space that is able to 'becoming' of Jill Deleuze. This paper intends to make a comparative study between the representation phenomenon about simple morphologic imitation of existing fashion design, and the becoming phenomenon of fashion focused on the change toward any other different object. This studies' conclusion as follows. 1) First representation imitates a lot of nature forms that are able to be restored any fixed form and picture. 2) Second representation is the representation of representation that re-imitates imitated object and art work. 3) Ontalogical becoming is classified with depaysement, self-presentation of fashion, morphing, and becoming the nature as a element.

Keywords

References

  1. 곽미영, 정흥숙. (1995). 현대 복식에 응용된 초현실주의적 표현방법 고찰 (제1보). 한국의류학회지, 19(2). 380−392
  2. 김영걸. (2005). 레비나스의 비대칭적 관계로서의 타자윤리연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 디자인 사조: 미래주의, 신조형주의, 구성주의, 추상표현주의. (2002, 4. 5). DGID. 자료검색일 2007, 12. 13, 자료출처 http://www.empas.com/namueparis/2309329/
  4. 박진수. (2003). 데페이즈망 기법을 이용한 패션 디자인 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  5. 수잔, 존스. (2002). 패션 디자인. 김혜경 역 (2004). 서울:예경
  6. 아서, 단토. (1997). 예술의 종말 이후. 이성훈, 김광우 역(2006). 서울: 예술과 문화
  7. 양희영. (2007). 현대 패션에 나타난 연속성의 조형적 특성. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 논문
  8. 오정석. (2007). 프랭크 게리의 건축 형태와 공간 형성에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위 논문
  9. 이경희. (2001). 패션 디자인 발상. 서울: 교문사
  10. 이정우. (1999). 시뮬라크르의 시대. 서울: 거름
  11. 이정우. (2000a). 담론의 공간. 서울: 도서출판 산해
  12. 이정우. (2000b). 접힘과 펼쳐짐. 서울: 거름
  13. 이현정. (2006). 디지털 기법에 의한 공간의 액상화 표현경향에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 정미경. (2005). 레비나스의 타자의 무한성과 윤리적 주체성에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 진중권. (1996). 미학오딧세이 1. 서울: 새길
  16. 철학아카데미. (2006). 철학 예술을 읽다. 서울: 동녘
  17. 최광진. (2004). 현대 미술의 전략. 서울: 아트북스
  18. 타타르키비츠. (1980). 미학의 기본 개념사. 손효주 역 (2006). 서울: 미술문화
  19. 프랭크 게리의 건축, 디자인. (2006, 6. 9). 네이버. 자료검색일 2008, 2. 4, 자료출처 http://blog.naver.com/zurzeit/
  20. 프랙탈을 이용한 나무 몰핑 애니메이션. (1999, 6. 30). 한국과학기술정보원. 자료검색일 2007, 11. 21 자료출처 http://www.naver.com
  21. Pre-ta-porte Speciale Donna. (2003). Moda Book. Seoul: UPA
  22. Designer's Collection. Issey Miyake - Spring/Summer 2007, Women. (2007, 2. 15). firstView. Retrieved May 23, 2007, from http://www.firstview.com/
  23. Evans, C., Menkes, S., Polhemus, T., & Quinn, B. (2005). Hussein chalayan. Netherlands: Groninger Museum
  24. Mcdowell, C. (1984). Directory of twentieth century fashion. London: Frederick Muller
  25. Quinn, B. (2002). Techno fashion. New York: Berg
  26. Quinn, B. (2003). The fashion of architecture. New York: Berg