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Methodology for Developing a Ubiquitous Business Model: Incorporating Co-Creation Experiences

유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서의 비즈니스 모델 개발 방법론: 가치의 공동 창출 경험을 중심으로

  • Published : 2009.02.28

Abstract

In this paper, we argue that characteristics of ubiquitous business are different from those of e-business or m-business. We have developed a u-business model development framework incorporating the concept of value co-creation experiences, which is a core of the ubiquitous business paradigm. The framework of u-business model development presented in this paper consists of eight steps such as defining of domain, discovery of opportunity nucleus, defining of potential co-creation experience environment, deriving candidates of u-business services, selecting u-business killer services, defining value propositions of u-business killer services, defining u-business killer service offerings, and drawing a resource map of u-business killer services. The proposed u-business model development framework offers useful guidelines for practitioners to develop successful u-business models under a ubiquitous business paradigm.

유비쿼터스 비즈니스 환경은 기존의 e-비즈니스, m-비즈니스와는 다른 특성을 가지고 있다. 이는 u-비즈니스 모델을 개발할 때 유비쿼터스 컴퓨팅 기술의 특성과 유비쿼터스 비즈니스 환경을 고려해야 한다는 것을 의미한다. 본 논문에서는 유비쿼터스 비즈니스 패러다임의 핵심인 가치의 공동 창출 경험에 초점을 맞춘 u-비즈니스 모델 개발 프레임워크를 제시했다. 본 논문의 u-비즈니스 모델 개발 프레임워크는 8단계로 구성되어 있고 각 단계별 세부 절차를 구체적으로 제시했다. 새로운 비즈니스 패러다임 하에서 성공적인 비즈니스 모델을 발굴하고 수행하고자 하는 기업들에게 본 논문에서 제안한 u-비즈니스 모델 개발 프레임워크는 유용한 가이드라인을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

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