A Phenomenological Study on the Lived Experience of Aging of the Poor Elderly

빈곤노인의 노화경험에 대한 현상학적 연구

  • Received : 2009.08.06
  • Accepted : 2009.09.27
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the lived experience of aging of the poor elderly and to identify suitable welfare policies on their behalf. For this purpose, I selected 16 participants from the criterion sampling of the impoverished elderly and conducted in-depth interviews, after which the collected data was analyzed using the phenomenological approach of Cloaizzi(1978). As a result, 27 themes, 10 clusters of themes, and 4 categories were pinpointed. The 4 categories are 'Facing death,' 'Becoming despondent in heart and mind,' 'Living a hard life,' and 'Going with the flow of life.' By integrating the meanings of these findings, the essence of the lived experience of aging of the poor elderly was to be, 'Self-sufficiency despite receiving welfare benefits from the government.' The lived experience of aging of the poor elderly was revealed as not being entirely based around dependency but rather around strongly independent and positive life attitudes. But also found were difficulties due to lack of living expenses required for survival, deep death anxieties, and life attitudes in the context of Confucian culture. Based on the study results above, I presented welfare policies for the poor elderly as outlined: implementation of social activities in order to encourage independence and positivity among the poor elderly, actualization of payment that meets at least the minimum costs of living, consolidation of psychological-emotional assistance, implementation of death-related education programs, and the compilation of a welfare policy manual for the impoverished elderly.

본 연구는 빈곤노인의 노화경험의 의미를 발견해내고 이를 바탕으로 빈곤노인을 위한 복지정책을 제시하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 빈곤노인을 기준표집방법으로 총 16명 선정하여 심층면접을 진행하였고 Colaizzi(1978)의 현상학적 연구방법을 사용하였다. 연구결과, 빈곤노인의 노화경험의 의미는 27개 주제, 10개 주제묶음과 4개의 범주로 나타났다. 4개의 범주는 '죽음으로 향해 가기', '초라해지는 마음', '험한 인생살이', '삶의 끈을 지켜나가기'이었다. 이러한 의미를 통합해볼 때 빈곤노인의 노화경험의 본질은 '정부로부터 생계비를 받을지언정 제 힘으로 살아가기'로 발견되었다. 빈곤노인의 노화경험은 의존적이라기보다는 독립적이고 긍정적인 삶의 의미를 강하게 드러냈고, 생계비가 최소한의 생존비용임을 보여주었고, 심한 죽음불안을 나타냈으며, 가(家) 중심의 유교문화적 맥락을 통해 이해될 수 있었다. 이에 빈곤노인복지정책은 이들의 독립적이고 긍정적인 생활지원을 위한 사회활동의 촉진, 최저생계비의 현실화, 심리정서적 서비스의 강화, 죽음준비교육의 실시, 빈곤노인복지정책의 매뉴얼 구축 등으로 제시되었다.

Keywords