Development of Scale for College Students' Social Network

대학생 연줄망 측정을 위한 척도 개발

  • Received : 2009.06.30
  • Accepted : 2009.08.13
  • Published : 2009.08.31

Abstract

The purpose of this study is to develop a scale for the social network of college students in Korea. The social network scale for college students in this paper was developed through 1) literature review and item development 2) focus-group meeting 3) depth-interview with college students 4) pilot-studies and 5) study. The scale of 23 items has been constructed with three features : The first is 'relational feature' with 2 items; the second 'structural feature' with 7 items; and the third 'functional feature' with 14 items. The functional feature in this social network scale has consisted of emotional, economic, spiritual, and socio-relational aspects and has been revealed to the validity and the reliability of Cronbach's ${\alpha}$ 0.716. This study would contribute for college students to solve the many problems in their own lives through the social networks.

본 연구는 대학생들의 연줄망을 측정하는 도구개발을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌고찰, 전문가집단의 회의, 대학생을 대상으로 한 면대면 심층 인터뷰 및 두 차례의 사전조사를 통해 연줄망의 관계적, 구조적, 기능적 영역의 개념을 도출하고 25개의 예비문항을 개발하였다. 본 조사를 통한 최종결과로 연줄망의 관계적 영역 2개, 구조적 영역 7개, 기능적 영역 14개 등 총 23개 문항의 척도를 개발하였다. 연줄망의 기능적 영역에 대한 척도는 탐색적 요인분석을 통해 정서적 경제적 영적 사회관계적 기능 등 네 가지의 하위요인으로 구성되었으며, 전체 Cronbach's ${\alpha}$값이 0.716으로 만족할 만한 신뢰도와 타당도를 나타내었다. 본 연구에서 도출된 대학생들의 연줄망 측정도구는 대학생들이 처한 다양한 사회적 문제들을 가시화 하는 동시에 대학생들의 특정한 욕구를 해소해 나가는 전략을 수립하는 데에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords