A Path Analysis of the Case Management Implementation Factors with Client Satisfaction and Quality of Life among the Mentally Ill Persons in the Community

사례관리 수행요소와 지역거주 정신장애인의 소비자 만족도 및 삶의 질 사이의 경로 탐색

  • Received : 2009.05.02
  • Accepted : 2009.07.27
  • Published : 2009.08.31

Abstract

This study examined the relationships among the case management implementation factors, client satisfaction and quality of life among the persons with mental illness. The survey and interviews were conducted to the 18 community-based mental health service agencies which were implementing case management, and the 381 mentally ill persons who were living in the community and were receiving services from the agencies. The path analysis and the hierarchical linear modeling were used to examine the association among the independent, mediator, and dependent variables. The major finding of this study were that the caseload had the direct relationship with the quality of life. The case management team approach had the direct relationship with the client satisfaction. The suggestions were made that more focus should be on the maintenance of the appropriate caseload, the increase of the number of the case manager, and the team approach.

사례관리의 수행요소가 지역거주 정신장애인의 삶의 질에 미치는 영향이 소비자 만족도에 의해 어떻게 매개되는지를 분석하였다. 분석대상은 지역사회정신보건서비스 기관 중 사례관리를 수행하는 18개 기관과, 이 기관의 서비스를 이용하는 381명의 정신장애인이다. 설문조사를 실시하였으며, 클라이언트 수준과 기관 수준의 자료를 동시에 고려하는 위계적 선형모형(HLM: Hierarchical Lineral Model)을 적용하여 검증하였다. 주요한 연구 결과는 실무자의 담당 사례량이 삶의 질에 직접적 영향을 주었다. 사례관리팀 접근은 소비자 만족도에 직접적 영향을 미친 반면, 소비자 만족도를 매개하여 삶의 질에 이르는 간접적 영향은 미미하였다. 적절한 사례량의 확보 및 사례관리자 확대, 팀접근의 유용성에 대한 실천적 함의를 제안하였다.

Keywords