A Research on the Physique Reformation of the Player Character Depending on the Character Status in MMORPG

캐릭터 스테이터스에 따른 플레이어 캐릭터 외형 변화 연구 -MMORPG를 중심으로-

  • Kih, Tae-Suk (Div. of Digital Media Technologies, Sangmyung University) ;
  • Baek, Hyoung-Mok (Div. of Digital Media Technologies, Sangmyung University) ;
  • Chang, Jun-O (Div. of Digital Media Technologies, Sangmyung University) ;
  • Rhee, Dae-Woong (Div. of Digital Media Technologies, Sangmyung University)
  • 길태숙 (상명대학교 디지털미디어학부) ;
  • 백형목 (상명대학교 디지털미디어학부) ;
  • 장준호 (상명대학교 디지털미디어학부) ;
  • 이대웅 (상명대학교 디지털미디어학부)
  • Published : 2009.12.20

Abstract

In this paper, we have proposed to show the change of player character's status visually in character graphics. We have chosen strength and dexterity as basic character status out of strength, constitution, willness, intelligence, and dexterity to express the transition of character graphics. The length of each bone can be reflecting the numerical value of dexterity, and the thickness can show that of strength. This kind of visual representation of character status helps player to reveal his/her character identity. We are expecting this visual representation for direction of fostering characters and character's experience would be applied to various entertainment areas widely.

본 논문에서는 MMORPG에서의 플레이어 캐릭터 스테이터스의 변화를 캐릭터 그래픽에 시각적으로 드러낼 것을 제안하였다. 힘, 체력, 의지, 지능, 민첩 등의 기본적인 캐릭터 스테이터스 중 캐릭터 그래픽에 영향을 끼칠 수 있는 요소인 힘과 민첩을 활용하면 캐릭터 스테이터스 변화의 시각적으로 구현할 수 있다. 민첩의 수치를 캐릭터의 각 뼈대의 길이에 관여하게 하고, 힘의 수치는 주로 캐릭터의 각 뼈대의 두께에 영향을 주도록 함으로써 캐릭터 스테이터스의 변화를 플레이어가 처음에 생성한 캐릭터 그래픽에 나타내는 것이다. 이와 같은 캐릭터 스테이터스의 수치변화에 대한 시각적 표현은 플레이어 캐릭터 아이덴티티를 드러낼 수 있도록 하는 효과가 있다. 또한 플레이어의 캐릭터 육성 방향과 캐릭터의 경험의 시각적 표현이 가능하다는 점에서 다양한 엔터테인먼트로의 응용이 가능하다.

Keywords

References

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