Watermarking Algorithm for Copyright Protection of Haegeum Sound Contents

해금 사운드 콘텐츠의 저작권 보호를 위한 워터마킹 알고리듬

  • 홍연우 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학과) ;
  • 강명수 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학과) ;
  • 조상진 (울산대학교 전기전자정보시스템공학부) ;
  • 정의필 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

This paper proposes a watermarking algorithm considering the frequency characteristics of Haegeum sounds for copyright protection of digital Haegeum sound contents. The harmonics of Haegeum sounds commonly have large magnitude values in 1500Hz~2000Hz and 2800Hz~3500Hz so that those bands are selected to embed a watermark. The proposed method computes the FFT (fast Fourier transform) of the original sound signal and embeds the watermark bits generated by PN (pseudo noise) sequence into the harmonics in the selected bands. Furthermore, the proposed method is robust to lowpass filter, bandpass filter, cropping, noise addition, MP3 compression attacks and the maximum BER (bit error rate) is 1.41% after lowpass filter attack. To measure the quality of the watermarked sound, subjective listening test, MUSHRA (multiple stimuli with hidden reference and anchor), was conducted. The mean value of MUSHRA listening test is bigger than 98 and 96.67 for every Haegeum sounds and Korean classical music with Haeguem, respectively.

본 논문에서는 해금 사운드 콘텐츠의 저작권 보호를 위해 해금의 주파수 특성을 고려한 워터마킹 알고리듬을 제안한다. 해금 음은 1500Hz~2000Hz 대역과 2800Hz~3500Hz 대역에서 배음 성분의 크기가 공통적으로 크게 나타나는데 이 대역을 워터마크 삽입대역으로 결정하였다. 제안한 방법은 원 신호에 푸리에 변환을 하여 주파수 영역으로 변환하고 삽입대역에 속한 배음 성분에 PN 시퀀스를 통해 생성한 워터마크 비트를 삽입하였다. 또한 저역통과 필터, 대역통과 필터, 잘라내기, 노이즈 추가, MP3 압축과 같은 공격에서 최대 1.41%의 BER을 보였고, 클래식, 팝, 가야금 등의 연주곡과 비교 실험 결과 해금에서 가장 뛰어난 성능을 보였다. 주관 청취 테스트인 MUSHRA 테스트 결과 해금 음에 대해서는 평균 98점 이상을 보였고 국악연주곡에서는 96.67점을 보여 모두 Excellent의 평가 결과를 보였다.

Keywords

References

  1. W. Bender, D. Gruhl, N. Morimoto and A. Lu, "Techniques for data hiding," IBM Systems J. vol 35, no. 3-4, pp. 313-336, 1996.
  2. 오현오, 김현욱, 윤대희, 석종원, 홍진우, "강인한 오디오 워터마킹을 위한 새로운 반향 커널 설계," 한국음향학회지, 20권 2호, pp. 66-76, 2001.
  3. J. D. Gordy and L. Bruton, "Performance Evaluation of Digital Audio Watermarking Algorithm," in Proc. Circuits and Systems, vol. 1, pp. 456-459, 2000.
  4. L. Boney, A. H. Tewfik and K. N. Handy, "Digital Watermarks for Audio Signals," IEEE Int. Conf. Multimedia Computing and Systems, pp. 473-480, 1996.
  5. M. D. Swanson, B. Zhu and A. H. Tewfix, "Current state of the art, challenges and future directions for audio watermarking," IEEE Int. Conf. Multimedia Computing and Systems, vol. 1, pp. 19-24, 1999. https://doi.org/10.1109/MMCS.1999.779114
  6. 김현욱, 오현오, 윤대희, 차일환, "공격에 강인한 고음질 디지털 오디오 워터마킹 시스템에 관한 연구." 제13회 신호처리합동학술대회 논문집, 13권, 1호, pp. 771-774, 2000.
  7. P. bassia, I. Pitas and N. Nikolaidis, "Robust Audio Watermarking in the Time Domain," IEEE Trans. Multimedia, vol. 3, no. 2, pp. 232-241, 2001. https://doi.org/10.1109/6046.923822
  8. J. Seok, J. Hong and J. Kim, "A Novel Audio Watermarking Algorithm for Copyright Protection of Digital Audio," ETRI J. vol. 24, no. 3, pp. 181-189, 2002. https://doi.org/10.4218/etrij.02.0102.0301
  9. I. J. Cox, J. Kilian, F. T. Leighton, T. Shamoon, "Secure Spread Spectrum Watermarking for Multimedia," IEEE Trans. Image Processing, vol. 6, no. 12, pp. 1673-1687, 1997. https://doi.org/10.1109/83.650120
  10. 우동훈, 정의필, "특정 주타수계수를 이용한 오디오 워터마킹," 한국음향학회지, 22권, 4호, pp. 269-275, 2003.
  11. 정원교, 이경환, 우홍체, 이용두, "MP3 압축 공격에 강인한 주파수 계수 분석을 이용한 오디오 워터마킹," 한국음향학회지, 24권 8호, pp. 492-497, 2005.
  12. 오재호, 조시용, 김선형, "주파수 영역에서의 초적 워터마크 삽입영역 선정에 대한 연구," 한국신호처리시스템학회논문지, 3권, 3호, pp. 36-40, 2002.
  13. 정성록, 김태효, "적응 가중치 마스크 처리 기반 강인한 웨이브릿 워터마킹," 한국신호처리시스템학회논문지, 4권, 2호, pp. 46-52, 2003.
  14. 이강승, 박기범, "디지털 워터마크의 삽입용량 최적화를 위한 임계값 선택방법," 한국신호처리시스템학회논문지, 10권 1호, pp. 49-59, 2009.
  15. 정용재, 박성모, 김종남, 문광석, "디지털 방송 콘텐츠 저작권 보호를 위한 실시간 워터마크 삽입 시스템 구현," 한국신호처리시스템학회논문지, 10권 2호, pp. 100-105, 2009.
  16. M. Costa, "Writing on Dirty Paper," IEEE Trans Information Theory, vol. 29, no. 3, pp. 439-441, 1983. https://doi.org/10.1109/TIT.1983.1056659
  17. J. A. Bloom, M. L. Miller, "Informed Detection Revisited," Proc. 2004 International Workshop on Digital Watermarking, 2004.
  18. I. J. Cox, M. L. Miller, "The First 50 Years of Electronic Watermarking," EURASIP J. Applied Signal Processing, vol. 2. pp. 126-132, 2002.
  19. I. J. Cox, M. L. Miller and J. A. Bloom, Digital Watermarking, Morgan Kaufmann, San Francisco, 2002.
  20. M. van der Veen, A. N. Lemma, T. Kaller, "Watermarking and fingeringprinting for electronic music delivery," SPIE Conf. security and watermarking of multimedia contests, 2004.
  21. 송혜진, 한국악기, 열화당 2001.
  22. 홍연우, 조상진, 변중배, 정의필, "운지법에 따른 해금소리의 배음 구조 분석," 한국신호처리시스템학회 하계학술대회 논문집, 8권 1호, pp. 58-61, 2007.
  23. 홍연우, 조상진, 최명환, 정의필, "해금 소리 합성을 위한 스펙트럼 파라미터 추출," 한국디지털아트미디어학회 학술발표대회 논문집, 5권, 1호, pp. 7-10, 2007.
  24. 이희숙, 이우선, "심리음향 모델을 이용한 오디오 워터마킹", 한국정보과학회 봄 학술발표논문집, 28권, 1호, pp. 859-861, 2001.
  25. Recommendation BS.1534-1: Method for the subjective assessment of intermediate quality levels of coding systems, ITU(International Telecommunication Union), 2003.
  26. MUSHARA - A Matlab interface for MUSHRA listening tests (version 1.0). http://www.elec.qmul.ac.uk/digitalmusic/downloads/
  27. Carlos Herrero, "Subjective and objective assessment of sound quality: solutions and applications," in Proa CIARM Conf., pp. 1-20, 2005.