The Effects of the Wave Propagation Path of Ground Vibration Induced by the Subway Train on the Reduction of Vibration Level

지하철 주변 지반진동의 전파경로가 진동레벨 감쇠에 미치는 영향

  • 신한철 (서울특별시 상수도사업본부) ;
  • 조선규 (서울산업대학교 건설공학부) ;
  • 양신추 (한국철도기술연구원 궤도토목연구실) ;
  • 이종민 (서울산업대학교 철도전문대학원)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

In this paper, Numerical analysis was conducted to study on the reduction of ground vibration level induced by subway train. The analytical results indicated that the soil properties were the predominant factor affecting the ground vibration when the tunnel was located in the soil layer. On the other hand, the rock properties were the predominant one when the tunnel was located in the rock layer. The effects of the angle between the vertical line of vibration source and the receive point on the reduction of vibration level were also evaluated. There were little difference in the reduction of vibration level when the receive point was located within $30^{\circ}$. The vibration level, however, rapidly decreased when the angle between the two points was larger than $40^{\circ}$.

본 논문에서는 수치해석적인 기법을 이용하여 지하철 주변 지반의 진동레벨 감쇠에 대한 연구를 수행하였다. 해석 결과 터널이 토사지반에 있을 경우 지반진동에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 지반의 물성치로 나타났고, 암반에 있을 경우 가장 큰 영향을 미치는 것은 암반의 물성치로 나타났다. 또한, 진동원과의 연직면에서 떨어져 있는 각도를 기준으로 영향범위를 산정한 결과, 대부분의 해석 결과에서 연직면에서 $30^{\circ}$ 이내에 있을 경우 진동레벨의 감쇠 현상은 크지 않은 것으로 판단되었고, $40^{\circ}$ 이상이 되면 진동레벨은 급격히 감소하는 경향이 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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  2. 윤종구(2000), "경사지반에서 표면파기법 적용시 영향요소 연구(수치해석)," 한구과학기술원 석사학위논문
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  7. 신한철(2009), "도시철도 터널구간 지반진동 예측에 관한 연구," 서울산업대 철도전문대학원 박사학위논문