초록
웹 서비스 기술이 안정화됨에 따라 기업내 혹은 기업간 웹 서비스들을 통합한 합성된 웹 서비스의 연구가 활발히 진행되고 있다. 또한, 비기능적 속성은 다르지만 유사한 기능을제공하는 웹 서비스들의 증가로 인하여 품질관리는 중요한 이슈로 여겨지고 있다. 품질관리를 위해서는 모니터링 기능이 필요하다. 본 논문에서는 중개자를 통한 합성된 웹 서비스의 품질 모니터링 시스템의 설계를 제안한다. 이 시스템은 OWL-S를 사용하여 합성된 서비스의 프로세스를 명세하며 WS-Policy를 사용하여 다양한 요구사항인 정책(각 서비스 입력 출력값, 품질요소 및 품질요소 값 등)을 명세하여 합성된 서비스 프로세스모델에 첨부한다. 또한, 센서를 이용하여 명세한 정책과실제로 모니터링된 데이터의 값을 비교하여 불일치하면 위반사항이 발생하였음을 웹 서비스 제공자 및 사용자에게 통보함으로서 품질을 관리한다. 제안한 시스템의 검증을 위하여 여행 예약 시스템 예제를 가지고 평균 응답시간과 타임아웃 정책을 적용하여 모니터링한 결과를 보여 준다.
As the web service technology matures. research is focused on the composite web services that combine individual web services within an enterprise or between enterprises. Quality of service is the critical competitiveness factor in this mature technology stage where there are many services with similar functionalities differing only in some non-functional properties. Monitoring is the key component for the service quality management of a web service. A service quality monitoring system design using a broker is presented in this paper. OWL-S is used to specify the composite service process and a service policy (inputs and outputs of each service, quality attributes and values, etc.) built by WS-Policy is applied to the composite service process. If there is any discrepancy between the service policy and the monitored data, the service provider and the user are notified of it so as to take necessary measures. We have implemented a travel reservation system as an example of the presented design and the experimental results are shown. Average response time was monitored and the timeout policy was applied in the experiment.