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The analysis Influencing Mobile Channel Loyalty using a Transaction Cost Theory

거래비용이론을 이용한 모바일 채널충성도에 미치는 영향 분석

  • 장성희 (진주산업대학교 벤처경영학과) ;
  • 정희 (진주산업대학교 경제경영지원센터)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study aims to empirically examine the factors influencing mobile channel loyalty. This study has been reviewed various theoretical research relating to mobile channel loyalty and transaction cost theory. The model was tested Structural Equation Modeling(SEM) using AMOS 7.0 analysis on the sample collected from 240 respondents. The result of hypothesis testing is as follows. First, asset specificity, uncertainty and transaction frequency were influenced by chanel satisfaction. Second, asset specificity was influenced negatively by chanel preference. Third, chanel satisfaction was influenced positively by chanel preference. Finally, chanel satisfaction and chanel preference were influenced positively by chanel loyalty.

본 연구의 목적은 거래비용이론을 이용하여 모바일 채널충성도에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해서, 모바일 채널충성도와 거래비용이론에 대한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 본 연구에서 제안된 연구모형은 모바일 사용자 240명을 대상으로 AMOS 7.0 통계패키지를 이용하석 분석하였다. 분석결과, 자산특유성, 불확실성, 거래빈도는 채널만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자산특유성이 채널선호에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 채널만족은 채널선호에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 채널만족과 채널선호는 채널충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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