DOI QR코드

DOI QR Code

How the Quality of On-line Contents Influence Learning Attitudes: Effectiveness of Conducting Off-line Lectures at a Cyber University

콘텐츠 품질이 학습태도 형성에 미치는 영향 -온라인 대학에서 오프라인 강의 병행에 대한 효과-

  • 이진희 (KCU한국사이버대학교 경영학부)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

This research was conducted in order to know how influential the acknowledgment of factors such as the quality of educational contents and the conducting of off-line lectures is in terms of effective learning for leaners. Based on the satisfaction-importance model of the multi-attribute attitude model, this study would like to clarify the degree to which the quality of on-line contents of on-line education and the simultaneous conducting of off-line lectures influences one's learning attitude. On-line contents satisfaction will evaluated through the three categories: audio lectures, video lecture and WEI lectures, which make up the quality of on-line contents. We would also like to do a survey on the transformation of learning attitudes when on-line and off-line lectures were conducted simultaneously.

본 연구는 학습자의 효과적 학습을 위해 온라인 상 콘텐츠 품질을 구성하는 요소와 오프라인 강의가 콘텐츠 품질을 인식하는데 얼마나 영향을 주는가를 알아보기 위한 연구이다. 다속성 태도모델(multiattribute attitude model)의 속성만족도-중요도 모델(attribute satisfaction-importance model)을 중심으로 온라인 학습에 있어 콘텐츠 품질이 학습태도에 미치는 영향과 오프라인 강의를 병행했을 때의 학습태도(learning attitude) 형성의 변화에 대한 관계를 살펴보고자 한다. 콘텐츠 만족도에 대한 신념(belief)은 콘텐츠 품질을 구성하는 요소로 음성강의, 동영상강의, WBI방식 강의로 나누어 평가한다. 여기에 웹상의 강의와 오프라인 강의를 병행했을 때 형성되는 학습태도의 변화에 대해 연구한다.

Keywords

References

  1. 장선영, 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.1-2, 2008.
  2. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, (주)한독산학협동단지, 2005.
  3. T. A. Urdan and C. C. Weggen, e-Learning. WRHAMBRECHT+CO. E quity reaserch, 2000.
  4. 장선영, 대학 e- 러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.9-11, 2008.
  5. B. H. Khan, e-Learning strategies, 이러닝 성공 전략, 강명희 외 (역), 서현사, 2004.
  6. 정인성, "해외 사이버교육의 운영형태 및 성공요인 분석", 교육공학연구, 제18권, 제1호, pp.215-233, 2002.
  7. 김세리, 정영숙, 정영란, " 외국대학 이러닝 수업 운영에 관한 사례연구", 교육정보미디어연구, 제13권, 제2호, pp.161-194, 2007.
  8. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, (주)한독산학협동단지, 2005.
  9. 차승희, 초등학교 이러닝 콘텐츠의 학습 유효성 평가방법연구, 부산교육대학교 교육대학원, 석사, 2006.
  10. 안미리, 원격대학의 질 관리 및 원격교육에 대한 학점인정방안 연구, 교육부, 2000.
  11. 한지희 , Blended Learning을 활용한 대학강좌 성공요인 도출을 위한 탐색적 연구, 성균관대학교 교육대학원, 석사, 2007.
  12. 강명희, "대학 교실 수업 병행 웹 기반 가상 수업에서 수업효과 요인분석: 사례연구", 고등교육연구, 제13권, 제2호, pp.1-27, 2002.
  13. 김성일, "가상대학의 당면과제 및 운영방안", 정보과학회지, 제16권, 제10호, pp.16-25, 1998.
  14. 이학식, 안광호, 하영원, 소비자행동, 법문사, pp.223-232, 2006.
  15. 장선영, 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 성신여대 대학원 교육학 석사, pp.69-77, 2008.
  16. 한지희 , Blended Learning을 활용한 대학강좌 성공요인 도출을 위한 탐색적 연구, 성균관대학교 교육대학원, 석사, 2007.