DOI QR코드

DOI QR Code

A study on Historical Context, Contents and Vision of Delphic Games for Cultural Tourism

델픽게임의 역사와 콘텐츠 특성 및 문화관광 콘텐츠로의 비전

  • 조성진 (BK21 제주국제자유도시 관광전문연구인력양성단) ;
  • 박시사 (제주대학교 관광경영학과) ;
  • 홍성화 (제주대학교 관광경영학과) ;
  • 양성수 (BK21 제주국제자유도시 관광전문연구인력양성단)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

Last year, 2008 Beijing Olympic Games have finished successfully. Over the last century the Olympic Games have received much attention from the world widely in the various point of views. In opposition to the Olympic Games, Delphic Games have attracted little attention. Moreover, There are no comprehensive monograph and research about Delphic Games in ancient and modem era. On that account, this paper will focused on the historical context of Delphic Games, review contents of it, and discuss visions to introducing and announcing the Delphic Games to the academic world.

2008 베이징 올림픽게임이 성황리에 막을 내렸다. 지난 세기동안 올림픽게임은 여러 방향에서 폭 넓게 주목을 받아왔다. 반면, 델픽게임은 거의 주목을 받지 못하였을 뿐 아니라 고대 델픽게임과 현대의 델픽게임에 관한 연구나 서적마저 거의 없다. 이 연구는 델픽게임을 학계에 알리고 소개하기 위하여 그 역사적 맥락과 의미, 행사의 내용 측면에서의 콘텐츠 성격 및 특성, 문화관광 측면에서의 비전에 관하여 논의 하였다.

Keywords

References

  1. D. Getz, "Festival, Special Events and Tourism," World Travel and Tourism Review, Vol.1, pp.183-184, 1991.
  2. 김영우, 김홍범, "메가이벤트 개최가 국가이미지 지각에 미치는 영향", 호텔관광연구, 제6권, 제1호, pp.75-97, 2004.
  3. 이재형, 윤진영, "국제 메가이벤트가 국가이미지에 미치는 영향", 호텔관광연구, 제7권, 제1권, pp.180-198, 2005.
  4. http://delphic.org
  5. S. J. Jo, S. S. Park, and S. I. Kang, "Delphic Games versus Olympic Games: Comparative study on historical context and vision," Events, Business Travel, Tourism & Education, Collected Papers from The Global Events Congress III & China Events Education Conference lll, pp.125-130, 2008.
  6. http://delphic2009.com
  7. D. Getz, Festivals and Special events, New York, NY:Van Nostrand Reinhold, pp.789-810, 1993.
  8. N. Douglas, N. Douglas, and R. Derret, Special interest tourism. Melbourne, Australia: Wiley, 2001.
  9. D. Getz, "Special Event," Tourism Management, Vol.10, No.2, p.125, 1989. https://doi.org/10.1016/0261-5177(89)90053-8
  10. 전성환, 실전이벤트 기획론. 예영커뮤니케이션, 1996.
  11. 한국관광공사, 이벤트산업 활성화 방안, 한국관광공사, 1994.
  12. G. Dogan, K. Kim, and M. Uysal, "Perceived impacts of festivals and special events by organizer," Tourism Management, Vol.25, No.2, pp.171-181, 2004. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00092-X
  13. S. Formica and M. Uysal, "Market Segmentation of an International Cultural-historical Event in ltaly(Spleto Festival)," Journal of Travel Research, Vol 36, No.4, pp.16-24, 1998. https://doi.org/10.1177/004728759803600402
  14. M. Bohlin, Traveling to events. In L. Mossberg (Ed.), Evalvation of events: Scandinavian experiences, New York: Cognizant, pp.13-29 2000.
  15. 김규호, "文化觀光 活性化를 위한 文化地區 造成方案에 관한 硏究- 慶州地域을 中心으로", 관광학연구, 제25권, 제1호, pp.253-270. 2001.
  16. 장성수, "문화관광자원의 개념과 지연성(地緣性):(Attachment lEvel) 척도", 한국관광학회 제50차 학술심포지엄 및 정기학술발표대회 발표논문집, pp.11-21, 2001.
  17. 동명문화회 문화관광 연구소, 동명문화회 특별연구 및 보고 자료.: Delphic game, 동명문화회, 제주, 2006.

Cited by

  1. Making the Concept of city brand for using tourism contents -C city- vol.13, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.2.575