A study of relevant model of information management system based on business process for embodying BPM on construction company

건설기업 BPM 구현을 위한 업무 프로세스 기반의 업무지원 시스템 연계모델에 관한 연구 -공정관리 업무 프로세스를 중심으로-

  • Published : 2009.11.30

Abstract

Construction companies are trying to apply process management to their business to improve efficiency in business circumstance of high competition and globalization. Since 1990s, construction firms adopted process management to improve internal and external business structure based on process. It however has a few improvement functions. In addition, business support systems for business process efficiency improvement were developed, but separation between business process and IT system occurred because it focused on function-based individual construction and data input/output. To solve this problem, this study proposed business process and IT integration model for supporting user to use business information and system based on visualized business process and improving use of previous business support system. Business efficiency is expected to be improved with this model which based on integration required business condition(stakeholder, business data, functions of business supporting system). This study developved process model, architecture, and BPA of whole construction management business. According to BPA, it analyzed business process stakeholder, detail activities, and input-output data. And also it examined 12 main business supporting system of Korean construction firms. Based on analyzed data, this study developed business process supporting integration model based on business process through PDCA and CRUD analysis.

최근 건설기업은 글로벌 기업경쟁 환경과 수주경쟁 속에서 업무 효율성 증대를 위한 프로세스 경영체제에 대한 노력이 요구된다. 건설기업은 1990년 이후 프로세스 중심의 내 외부 업무구조를 개선하기 위하여 다양한 프로세스 경영기법이 도입되었으나, 그 효과는 일부 개선된 기능획득에 머물고 있다. 또한, 업무 프로세스의 효율성 향상을 위해 다양한 업무지윈 시스템들이 개발되었으나, 기능위주의 개별적 구축과 입 출력 정보 및 데이터 흐름에 초점을 둠으로써 업무프로세스 관리와 정보기술의 지원이 분리되는 업무-IT 분리현상(Business-IT divide)이 발생되었다. 본 연구는 업무-IT 분리현상의 개선 방법론으로서 BPM(Business Process Management)을 구현함으로서, 업무 프로세스를 기반으로 한 업무지원 시스템의 연계모델을 제안한다. 이를 통해 건설기업의 지속적인 프로세스 관리를 지원하며, 프로세스 수행시 요구되는 업무조건(참여주체, 업무정보, 업무지원 시스템의 기능)들을 연계함으로서 업무효율성 향상이 기대된다. 이를 위해 업무-IT분리현상으로 인해 건설기업의 업무 수행상 발생되는 문제점을 분석하여 연계모델의 개념과 아키텍처를 구성하였다. 연계모델의 구현을 위해 공정관리 업무의 전체 종 단간 업무프로세스를 분석하여 BPA(Business Process Architecture)를 작성하였으며, 각 업무 프로세스의 업무조건들을 상세분석하여, 건설기업의 주요 13개 업무지원 시스템의 주요기능과 연계하였다. 연계된 내용을 바탕으로 PDCA분석과 CRUD분석을 통해 업무 프로세스 기반 업무지윈 시스템 연계모델을 개발하였다.

Keywords

References

  1. 김우영, 류원희, 유정호, 이현수, 'PMIS 발전전략 수립사례', 한국건설관리학회 학술발표대회 논문집, 2004.11
  2. 대림산업, '대림산업 ITA구축 프로젝트', 2005
  3. 대림산업, '건축현장 공정관리 업무절차서', 2002
  4. 송영웅, '건설기업의 지속가능한 업무 프로세스경영모델에 관한 연구', 숭실대학교 박사학위 논문, 2007.6
  5. 신동익, '비즈니스 프로세스 관리와 정보기술 아키텍처', 정보화정책 제11권 1호, 2004
  6. 이병옥, '제조업에서의 BPM시스템 구축 전략', 인제대학교 대학원 석사학위논문, 2004.12
  7. 이현수, 이복남, 김우영, 유정호, 송상훈,' 건설회사PMIS 평가 및 발전 전략체계 연구', 한국건설산업연구원 , 2005.4
  8. 임종현, '비즈니스프로세스 관리를 이용한 경영개선 사례연구', 호서대학교 대학원 석사학위논문, 2004.12
  9. 정연정, '공공부문 업무 프로세스(BPM)의 적용에 관한 연구', 정보화 정책 제13권 제1호, 2006
  10. 한국소프트진흥원, '2005년 IT 투자 동향 보고서'. 2005
  11. Smith. H. and P. Finger, 'The Business Process Management Scenario', 2003
  12. Chang, James F. 'Business Proces Management Systems:Strategy and Implementation', T&F Group, 2006
  13. Davenport. T.H., 'Process Innovation : Reengineering Work through Information Technology', 1992
  14. Elzinga. D.J., 'Business Process Management : Survey and Methodlogy', 1995
  15. Verner. L., 'BPM : The Promise and the Challenge', 2004