Design of Component Based Web-casting System for Real-Time Internet Broadcasting

실시간 인터넷 방송을 위한 컴포넌트 기반의 웹캐스팅 시스템 설계

  • 정원호 (덕성여자대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2009.01.30

Abstract

In this paper, a real-time web-casting framework for many individuals or small organizations imploring internet broadcasting, is designed and implemented. It is the purpose of the proposed framework that any individual can easily construct his own broadcast station if he has minimum facility for the content transmission to the framework. This type of system should have a flexible architecture to be applicable in wide variation of operational environment. Since the proposed framework follows a component-based hierarchical structure consisting of 3 types of components, it can effectively cope with change of internal or external operational environment by simple modification of the associated component with the change. Also, various types of target application systems in the aspects of cost and performance can be constructed in accordance with how to associate upper layer components with hardware platforms. A real prototype system based on the proposed framework is implemented, and then the response delay time is measured under varying number of content productions and content receivers. The results show that the response delay time follows M/M/1 model, which is one of the well-known performance models, and the implemented system may accommodate from 16 to 20 productions.

본 논문에서는, 인터넷 방송을 원하는 다수의 개인들 혹은 소규모 조직들을 위한 실시간 웹캐스팅 프레임워크가 설계, 구현된다. 그리하여 콘텐츠 전달을 위한 최소한의 장비만 보유하고 있으면 누구나 손쉽게 자신의 인터넷 방송이 가능하도록 하자는 것이 제안된 프레임워크의 목적이다. 이러한 시스템은 다양한 동작 환경에 용이하게 대처할 수 있도록 유연성 있는 구조를 가져야 한다. 제안된 프레임워크는 3가지 유형의 컴포넌트를 기반으로 하는 계층 구조로 이루어져 있어, 그에 연관된 계층의 컴포넌트 변경을 통해 내부 혹은 외부의 동작 환경의 변화에 효과적으로 대처할 수 있다. 또한 상위 계층의 컴포넌트들을 하드웨어 플랫폼과 어떻게 대응시키느냐에 따라, 비용과 성능 면에서, 다양한 유형의 목적하는 시스템을 구축할 수 있다는 장점도 가지고 있다. 그리하여 제안된 프레임워크를 기반으로 인터넷 방송 시스템이 실제로 구현되고, 콘텐츠를 생성하는 제작부의 수와 시청자에 해당하는 수신부의 수의 변화에 따른 응답지연 시간이 측정된다. 그리하여 응답지연 시간은 잘 알려진 성능 모델 중 하나인 M/M/1 성능 모델을 따르고 있으며 현재 구현된 시스템은 약 16 내지 20여개 정도의 제작부를 수용할 수 있음을 보여주었다.

Keywords

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