A Study on the Structural Equation Model for Students' Satisfaction in the Blended Leaning Environment

블랜디드 러닝 환경에서 수업만족 영향요인의 구조적 모델 연구

  • 허균 (부경대학교 교육대학원)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of this study was to explore factors that affected the satisfaction of students' experiences in an education course, with the educational method and educational technology designed with a blended learning strategy. Blended learning is currently recognized as a good solution for the problems posed by both online and face-to-face learning, because it has features like flexibility and accessibility by using tools supporting both individualization and socialization. This study is one case that illustrates how blended learning can be applied at the university level. Subjects were 56 students who had participated in the class and responded to the survey questions. The gathered data were analyzed by using Factor Analysis and the Structural Equation Model. Based on the results of Factor Analysis, data revealed 5 factors: learning motivation, previous experience, ability to use information & technology, capability of self-regulated learning, and learning satisfaction. The results of the Structural Equation Model revealed causal relationships among the aforementioned factors as follows: (a) there was a statistically meaningful causal relationship between "learning motivation" and "capability of self-regulated learning", (b) there was a statistically meaningful casual relationship between "previous experience" and "capability of self-regulated learning", and (c) "capability of self-regulated learning" directly affected "learning satisfaction".

본 연구의 목적은 블랜디드 러닝 학습 환경을 경험한 학습자를 대상으로 수업 만족에 영향을 주는 요인들을 탐색하고자 하였다. 이를 통하여 전통적 수업의 장점과 온라인 수업의 장점을 접목시킨 최근의 블랜디드 러닝 학습 환경을 대학 수업에 적용한 사례를 통해 학습자의 만족도와 관련 변인들과의 관계를 파악하고자 하였다. 연구대상은 '교육방법 및 교육공학'의 교직 수업에 참여하고 설문에 응답한 56명을 대상으로 하였다. 설문을 통하여 응답한 결과를 바탕으로 요인분석과 구조방정식 모델을 통해 학습동기, 사전경험, 정보활용능력, 자기조절학습능력, 학습만족도들 간의 관계를 탐색하였다. 연구결과 (a) '학습동기'와 (b) '사전경험'은 '자기조절학습능력'에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 (c) '자기조절학습능력'은 '학습만족도'에 직접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 수업만족도에 영향을 미치는 구조모델을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 구양미, "대학의 혼합형 학습 환경에서 자기주도학습의 유형에 대한 분석", 교육공학연구, 22(1), 161-193, 2006.
  2. 김도헌, 최우재, "Blended Learning을 통한 리더십 훈련 프로그램의 개발 및 평가 연구", 한국교육정보미디어학회, 9(4), 147-176, 2003.
  3. 김미라, 황덕순, "대학교육서비스에 대한 소비자 만족 모델 구축", 한국가정관리학회지, 24(6), 17-31, 2005.
  4. 김미량, "하이퍼텍스트 학습체제에서의 상호 작용 증진전략 연구", 서울대 박사학위논문, 1998.
  5. 김하균, 박철형, 배수원, 송동효, 조용석, "교육서비스품질, 학생만족, 관계품질 그리고 행동의도의 구조적 관계에 대한 실증적 연구", Journal of the Korean Data Analysis Society, 9(6), 3029-3046, 2007.
  6. 김종의, 서정희, "대학교육서비스의 고객만족 영향요인에 관한 연구", 경영교육논총, 38, 39-57, 2005.
  7. 백현기, "ARCS 모델을 적용한 이러닝 교육 시스템의 학습동기와 학업성취 관계 연구", 전북대 박사학위논문, 2006.
  8. 서신석, "e-Learning 성과에 영향을 미치는 조직 요인들에 관한 연구", 연세대 석사학위논문, 2003.
  9. 신민희, "자기조절학습 이론: 의미, 구성 요소, 설계원리", 교육공학연구, 14(1), 143-162, 1998.
  10. 이상수, 이유나, "창의적 문제해결을 위한 블랜디드 수업모형 개발", 교육공학연구, 23(2), 135-159, 2007.
  11. 이은환, "기업에서 블랜디드 러닝 운영 사례 연구", 건국대학교 석사학위논문, 2004.
  12. 이인숙, "e-Learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명", 교육공학연구, 19(3), 41-68, 2003.
  13. 임정훈, 이항년, "원격교육의 효과에 영향을 미치는 요인 탐색", 원격교육연구, 3(1), 179-207, 2002
  14. 정해용, 김상훈, "사이버교육 효과의 영향요인에 관한 실증적 연구", 정보시스템연구, 11(1), 51-74, 2002.
  15. 조일현, "Blended learning 성공전략과 ROI", 한국사이버교육학회 세미나 발표자료 논문집, 7-28, 2003.
  16. 주영주, 김서령, 혼합형 학습에서 교사의 역할에 관한 중요도와 실행도의 차이 분석, 초등교육연구, 19(1), 105-127, 2006.
  17. 최광신, 노진덕, "사이버교육의 영향요인이 학생만족도에 미치는 영향: 학습자 및 교수와의 상호작용 효과를 중심으로", 한국정보전략학회지, 5(2), 23-52, 2002.
  18. 허미화, 염창선, "가상대학의 학습효과에 영향을 미치는 요인에 대한 실증적 연구". 산업경영시스템학회지, 24(63), 79-87, 2001.
  19. 홍기칠, "자기조절기능의 발달수준에 따른 컴퓨터본위수업의 통제방략이 학습과 동기에 미치는 효과", 경북대 박사학위논문, 1994
  20. Ausubel, D. P., "The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material", Journal of Educational Psychology, 1(3), 267-272, 1960.
  21. Bonk, C. J. & Graham, C. R., "The handbook of blended learning", Pfeiffer Publishing, 2006.
  22. Driscoll, M. P., "Psychology of learning for instruction", Allyn&Bacon, 2000.
  23. Gagne, R. M., "The conditions of Learning", Rinehart & Winston, 1965.
  24. Graham, C. R., "Blended learning systems: definition, current trends, and future directions", In C. J. Bonk & C. R. Graham, The handbook of blended learning, Pfeiffer Publishing, 2006.
  25. Keller, J. M., "Motivation and instructional design: A theoretical perspectives", Journal of Instructional Development, 2(4), 26-34, 1979. https://doi.org/10.1007/BF02904345
  26. Reigeluth, C. M., "Instructional design theories and models", Lawrence Erlbaum Associates, 1983.
  27. Yang, Y. C., "The effect of self-regulatory skills and type of instructional control on learning from CBI", Doctoral Dissertation, Florida State University, 1991.
  28. Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons M., "Student differences in self-regulated learning", Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51