An Experimental Study for Estimation of Compression Settlement on Embankment Material Under Self-weight

성토체 압축침하량 산정에 관한 연구

  • 권정근 (부산대학교 토목공학과) ;
  • 노일권 ((주) 건화 엔지니어링) ;
  • 정주영 (부산대학교 토목공학과) ;
  • 임종철 (부산대학교 토목공학과)
  • Received : 2009.03.20
  • Accepted : 2009.05.14
  • Published : 2009.06.01

Abstract

In earthwork projects, the designer considers cut and fill balance for minimizing earthwork which may significantly decrease construction costs. Despite carrying out considerable earthwork design, the decrease in volume of earth occurs in construction sites because of embankment settlement under self-weight, consolidation settlement of soft ground, cavity filling and soil loss due to rainfall-runoff. To reflect the decrease in volume of earth, the specifications for road construction just give shrinkage factors in embankment for soils without consideration of embankment settlement under self-weight. In this study, the computational method is used to estimate the amount of embankment settlement under self-weight developed by Iseda (1972) and Ishii (1976). This research shows that the total compression settlements are between 3 to 10 percent of embankment height according to the property of embankment material and embankment height. As a result, the designer should consider the compression settlement on embankment material under selt-weight.

성토 시공시, 경제적인 시공을 위해 절 성토량의 균형은 중요하게 고려되어야 할 사항이다. 그러나 실제 완성기면까지 성토시 성토체 자체의 압축침하와 연약지반 성토시 발생하는 제체하부 원지반의 압밀침하, 암 버럭 사이의 간극 메움에 의한 침하와 강우와 유출시 발생하는 토량 손실에 의한 성토량의 부족분이 발생하고 있다. 성토량의 부족분에 대한 지침은 도로공사 시방서에 토량환산계수를 통해 설계하도록 되어 있지만 성토체 자체의 압축침하에 의한 부족분은 고려되고 있지 않다. 따라서 본 연구에서는 이세전(伊勢田)(1972)와 석정(石井)(1976)가 제안하고 있는 성토체의 제체압축침하량 산정기법을 적용하여 국내 여러 현장의 성토체를 대상으로 발생가능한 압축침하량을 산정하였다. 본 연구결과 성토고 및 성토재의 종류에 따라 성토고의 약 3~10%내외의 전침하량이 발생하는 것으로 나타났다. 그러므로 실제 설계시 성토재의 특성 및 성토고를 고려한 성토체의 즉시침하 및 크리프 침하를 반영한 설계가 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (2005), 댐설계기준.
  2. 室町ほか (1926), 山陽新幹線岡山 博多間における土路盤の土質工学的考際, 鉄研報告, NO. 1010 pp. 155-167.
  3. 石井 (1976), 盛土の圧縮沈下, 日本道路公団試験所技術情報, 32号, pp. 15-18.
  4. 伊勢田ほか (1972), 粘性土を材料とする高盛土の沈下, 土木技術資料, 14-6, pp. 5-10.
  5. 日本国有鉄道 部内資料 (1978), 土の圧縮特性試験, pp. 126-128.
  6. 日本土質工学会 (1979), 盛土の調査 設計から施工まで, 現場技術者のための土と基礎シリズ4. pp. 182-170.
  7. 日本土質工学会 (1979), 鉄道盛土の沈下の推定, 土と基礎用数式 図表の解説, 土質基礎工学ライブラリー7, pp. 313-317.