A study on the effect of constructive instruction and analysis of response pattern of on scientific concepts among 3, 4, 5 years old

구성주의 교수방법에 의한 유아의 연령별 과학 개념변화 및 반응유형 분석

  • 박충일 (진주산업대학교 아동가정복지학과) ;
  • 김신곤 (진주산업대학교 아동교육연구소)
  • Received : 2009.04.30
  • Accepted : 2009.06.24
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study to analysis the response pattern of the constructive instruction model that reflect constructivism learning theory for change on 6 science concepts. Specially, this study analyzes the constructive instruction model's effect among 3, 4, 5 years old and explain to the 6 scientific concepts that change from false response to correct response. The subjects are 34 public institution children who located in the Jinju city and was need to explain the scientific concepts. For the response pattern analysis of the this study is using scientific conceptual task on the function of ear and blood, the reason of thunder, typhoon, evaporation and ship's flotage. Conclusions that appear through result of constructivism activities effect on change of six scientific concepts and the constructive instruction's effect is more 5 year old than 3, 4 years old age.

본 연구는 구성주의 교수방법이 유아의 과학적 개념변화에 있어서 나타나는 연령에 따른 개념변화의 정도를 유아의 반응에 따라 분석함으로써 그 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 연구를 위해 어린이집에 재원중인 3, 4, 5세 유아 34명을 연구대상으로 하였으며, 6개의 과학개념에 대해 구성주의 교수방법을 적용하여 개념변화 수업을 실시하였다. 구성주의 교수방법의 연령별 효과를 알아보기 위해 각 집단에 대한 사전-사후검사를 실시하여 유아의 정, 오반응의 비율을 비교하고, 반응내용을 범주화하여 반응유형을 분석하였다. 연구의 결과 구성주의 교수방법이 유아의 과학적 개념변화에 효과적인 것으로 나타났으며, 또한 구성주의 교수방법은 유아의 연령이 높을수록 그 효과가 더 큰 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 고미라 (2000). 개인 연수에 대한 유치원 교사의 인식 및 실태 분석. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 곽향림 (2004). 구성주의 교실에서 물과 모래의 물리적 현상을 이용한 과학하기 -과학의 과정과 개념변화를 중심으로. 유아교육학논집, 8(3), 269-295.
  3. 김선영. (2001). 유아교육의 구성주의적 접근: 구성주의 교수에 대한 성찰. 아동학회지, 22(4), 271-283.
  4. 김신곤. (2008). 구성주의에 근거한 유아의 과화적 개념변화 교수모형 개발. 한국영유아보육학, 52, 1-19.
  5. 김신곤 (2007). 유아의 과학적 오개념 현상 분석 연구. 한국영유아보육학, 48, 59-83.
  6. 김은희, 김선영. (2007). 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과. 아동학회지, 28(2), 19-37.
  7. 김정주, 김영실. (2004). 유아과학교육 실태 및 이에 관한 교사의 요구. 유아교육학논집, 8(2), 157-181.
  8. 라정숙. (2003). 개념변화 교수법에 기초한 과학교사교육이 유아교사의 과학 교수능력 증진에 미치는 효과. 유아교육연구, 23(1), 79-103.
  9. 박충일 (2000). 유아교실에서의 지식구성과 수업대화. 한국영유아보육학, 20, 155-176.
  10. 박충일 (2004). 구성주의 수업모형에 따른 수평개념 변화 및 전이 효과. 한국영유아보육학, 37, 67-86.
  11. 안부금 (2002). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육 교사 연수 프로그램의 개발과 효과에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 유경숙 (2005). 구성주의와 유아교과교육 지도원리 -유아과학교육을 중심으로-. 유아교육, 14(2), 301-315.
  13. 조부경, 고영미, 남옥자. (2007). 예비교사와 현직교사를 위한 유아과학교육. 서울: 양서원.
  14. 채희준, 이종희. (2004). Piaget의 구성주의 이론을 기초로 한 유아의 공기개념 발달에 관한 연구. 아동학회지, 25(4), 93-114.
  15. 한은숙. (2002). 사회적 구성주의에 기초한 유아 교수 학습 모델 탐색연구. 영유아교육연구, 5, 49-63.
  16. Chaille, C. & Britain, L. (2003). The young child as scientist. Boston: Pearson Education, Inc.
  17. DeVries, R., Zan, B., Hildebrandt, C., Edmiaston, R. & Sales, C. (2002). Development constructivist early childhood curriculum. New York: Teachers College Press.
  18. Gagnon, G. W. Jr. and Collay, M. (2006). Constructivist learning design. California: Corwin Press.
  19. Macbeth, D. (2000). On an actual apparatus for conceptual change. Science Education, 84: 228-264. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200003)84:2<228::AID-SCE6>3.0.CO;2-3
  20. Michael E. B. & Peter W. H. (1999). Learning goals in an exemplary science teacher's practice; Cognitive and social factors in teaching for conceptual change. John and Sons, Inc.