Abstract
As the natural aggregates such as sand and clay are getting exhausted, the quantity of utilizing geosynthetics is being increased in the solid waste landfill. Especially, the waste landfills have been constructed at the gorge in the mountainous area and reclaimed land from the sea in the Korean Peninsula. Those areas are not favorable for construction of waste landfill in geotechnical engineering aspect. In this study, the frictional characteristics of geosynthetics that used in the waste landfill were estimated. Then, the studies of the behavior of geosynthetics and stability of LDCRS (Leachate Detection, Collection, and Removal System) of side slope were conducted in the waste landfill by means of the pilot test, and numerical analysis. Geocomposite which is combined type or separated type is influenced on the strain itself, and also implicated in the stress and strain of geomembrane at the lower layer. The strain on the combined type of geocomposite is about 50% smaller than that of the separated type at the side slope. The lateral displacement and settlement of top at the slope with the separated type are three times greater than that of the combined type. In the numerical analysis, discontinuous plans in between ground and geosynthetic, geosynthetic and geosynthetic, goesynthetic and waste have been modeled with the interface element. The results gave a good agreement with the field large-scale model test. The relative displacements of geosynthetics were also investigated and hence the interface modeling of liner system is appropriate for analysis of geosynthetics liner system in the waste landfill.
폐기물매립장에서 토목합성재료의 사용은 점토, 모래 등 자연골재 수급의 어려움으로 해마다 증가하고 있다. 특히, 우리나라의 폐기물매립지는 곡간지형이나 해안매립지에 건설하는 경우가 많아 지반공학적으로 매우 불리한 조건이다. 따라서, 본 연구는 폐기물매립장에 사용되는 토목합성재료의 마찰특성을 평가하였고, 현장모형실험, 수치해석을 통해 토목합성재료가 사용된 폐기물 매립장의 사면안정성에 관하여 연구하였다. 현장실대형 실험을 통한 토목합성재료와 사면의 파괴 거동을 분석한 결과 일체형과 분리형 지오컴포지트는 자체의 변형 뿐만아니라 하부 지오멤브레인의 응력 및 변형율에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 일체형이 설치된 사면이 분리형이 설치된 사면에 비해 약 50% 적은 변형을 나타내었다. 사면의 전방변위와 침하량은 분리형이 설치된 사면이 일체형이 설치된 사면이 비해 약 3배 이상의 침하량과 변위를 나타내었다. 토목합성재료와 지반, 토목합성재료와 쓰레기, 토목합성재료사이의 불연속면을 인터페이스요소로 모델링하여 수치해석을 수행한 결과, 현장 실대형실험 결과와 잘 부합되는 것으로 판명되었다. 이는 토목합성재료의 상호간 변위를 확인할 수 있어 인터페이스요소로 모델링하는 것이 토목합성재료가 사용된 폐기물 매립장의 사면안정해석에 적절한 것으로 판단되었다.