Abstract
This paper considers network competition where the subscribers experience network congestion when they use the network and the network providers determine the network price and capacity. This paper discusses the impact of the network competition on social welfare. Network provider determines the price and capacity considering this characteristics of this sensitivity to network congestion where the subscriber has different preference about the congestion. This paper shows that network provider who wants to serve the intolerable customers (who is very sensitive to the congestion) offers higher price and capacity. However, this provider prepares lower capacity than socially optimal capacity. This is because the network provider seeks to earn more profits from additional subscriber while it is desirable to invest the capacity to give the entire subscribers a non-congestion network in the view of social welfare.
이 논문은 네트워크 이용에 따른 혼잡이 있는 경우 네트워크 사업자들이 네트워크 요금과 네트워크 용량을 어떻게 경쟁적으로 결정하는 것인가를 분석하고 이것이 사회 후생에 미치는 영향에 대해 분석한다. 네트워크 이용에 따른 혼잡에 대해 이용자마다 느끼는 선호도가 다른 경우, 네트워크 사업자는 이러한 특성을 감안하여 소매요금과 네트워크 용량을 결정한다. 분석결과, 혼잡에 대해 민감한 이용자를 주 고객으로 하는 네트워크 사업자는 그렇지 않는 사업자에 비해 가격을 보다 높게 책정하며, 또한 네트워크 용량을 보다 많이 확보한다. 그러나 사회적으로 바람직한 수준보다는 적은 네트워크 용량을 확보한다. 이는 사회적으로 볼 때에는 혼잡에 민감한 소비자에 대해서는 네트워크 용량을 보다 많이 확보하여 가입자 전체에 대해 혼잡하지 않는 망을 구축하는 것이 바람직하나, 네트워크 사업자 입장에서 볼 때에는 추가적인 가입자의 혜택만을 고려함으로써 가입자 증대를 통한 이윤확보에 더 관심이 많기 때문이다.