An Iconological Analysis of the Fashion Works of Vivienne Westwood

도상해석학 관점에서 고찰한 Vivienne Westwood 패션 작품

  • Yun, Ji-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2009.01.31

Abstract

The purpose of this study is to present the viewpoint on the 'clothes' as a part of art works which has the kunstwollen(artistic will) and the philosophy of a creator rather than just an outfit. For the literary research, this study investigates the history of Iconology and the E. Panofsky's theory. In order to make up for the limitation of Panofsky's iconology, applies the theories of H. Gombrich and N. Goodman. For the case research, Vivienne Westwood is selected because her fashion works have been mentioned as the artistic pieces by many fashion critics or the presses. Also Westwood has different social and cultural contexts which based on the periodic background, social influences and cultural actualities. The conclusions of this study are as follows. First, in order to read the symbolic meaning, the kunstwollen and the aesthetic consciousness of the fashion designer's works properly, the systematized interpretation method is necessary. Second, the creative works of Vivienne Westwood have been influenced by the various external elements. Especially her national background and identity are the main elements which have governed her creation. Third, Vivienne Westwood creates her works not just to wear but to incorporate the ideology and the philosophy of herself. She expresses the kunstwollen and the aesthetic consciousness through her works. Forth, Vivienne Westwood pursues the communication between the human being and the world. Fifth, fashion makes various attempts to combine with different artistic fields. The 21st century fashion has developed to new direction with diverse trials and combinations. Fashion is not just making clothes, but accepting and delivering the history and culture, expressing and communicating empathy, and combining the different fields harmoniously.

Keywords

References

  1. Panofsky, E. (1972). Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Oxford:Westview Press, p. 3.
  2. Adams, L. (1996). The Methodologies of Art: an Introduction. 박은영 역 (2003), 미술사방법론. 서울: 조형교육, p. 53.
  3. Ripa, C. (1823). Iconologia. 김은영 역 (2007). 그림 속 비밀을 읽는 책. 서울: 루비박스, p. 78.
  4. Forssman, E. (1966). Ikonographie und Ikonologie: Ikonologie und allgemeine Kunstgeschichte. Ekkehard Kaemmerling edt. 송혜영 역 (2003) 도상학과 도상해석학. 서울: 사계절, p. 197.
  5. 백미서 (1984). E, Panofsky의 예술의욕 개념의 이해를 위한 고찰. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 4.
  6. 강미정 (2003). E. Panofsky의 미술사학에 대한 재고찰. 서울대학교 인문논총, 50. p. 213.
  7. Panofsky, E. (1983). Meaning in the Visual Arts. UK: Penguin Books, p. 55.
  8. Kaemmerling, E. edt. (2003). Ikonographie und Ikonologie: Theorien Entwickung, Probleme. 저서 속 학자들의 견해를 토대로 본 연구자가 정리한 것이다.
  9. W. J. T. Mitchell은 그의 저서 Iconology에서 이미지에 관한 이론을 구축하려는 근대적 시도들을 다루고 있다. 그는 이러한 이론의 중심에 E. H. Gombrich, N. Goodman. 그리고 초기 L. Wittgenstein을 다루고 있다. Mitchell, W. J. T. (1987). Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago: The University of Chicago Press.
  10. Mitchell은 그의 저서 Iconology: Image, Text, Ideology에서 언어학에 Saussure와 Chomsky가 있다면 도상해석학에는 Panofsky와 Gombrich가 있다고 언급하고 있다. Ibid.. p. 8.
  11. Gombrich, E.H.(2000). Art and Illusion. Oxfordshire: Princeton University Press, p. 181.
  12. Mitchell, W. J. T. op. cit., p. 80.
  13. Ibid., p. 152.
  14. Winner, E. (2004). Invented Worlds: The Psychology of the Arts. 이모영 . 이재준 역 (2004). 예술 심리학. 서울: 학지사, p. 148.
  15. 류종옥 (2006), 언어와 이미지의 관계에 대한 미학적 고찰: W. J. T. Mitchell의 논의를 중심으로. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 84-89.
  16. barathea: 양모 또는 견을 섞어 짠 옷감
  17. Wilcox, C. (2004). Vivienne Westwood. London: V & A Publications, p. 80.
  18. Watteau의 작품 Harlequin and Columbine(1716-1718) 속 복식의 형태와 패턴을 모방하고 있다. 특히 그림속 가면과 삼각형의 패턴은 Westwood의 작품 속에 그대로 표현되고 있다.
  19. Ibid., p. 92.
  20. Ibid., p. 157.
  21. 중심가 Mayfair에 위치한 남성 주문 맞춤복으로 유명한 거리로 Winston Churchill, Lord Nelson, Napoleon 3세 등이 단골로 옷을 맞춰 입던 곳이다. 자료검색일 2008.3.10. 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/Savile_Row
  22. Wilcox, C. op. cit., p. 153.
  23. Ibid., p. 134.
  24. Anglomania는 영국에 대한 프랑스의 숭배를 의미하며 이는 문학, 언어, 옷 그리고 음식에 이르며 1780년대 유행했다. 프랑스의 맵시내는 스타일이 소박한 영국의 귀족 스타일로 대치되었다.
  25. Ibid., p. 135.
  26. Ibid., p. 160.
  27. Ibid., p. 109.
  28. Ibid., pp. 26-29.
  29. Ibid., p. 9.
  30. Bolton, A. (2006). Anglomania: Tradition and Transgression in British Fashion. New York: The Metropolitan Museum of Art, p. 63.
  31. Evans, C. and Thornton, M. (1989). Women & Fashion. London . New York: Quartet Books, p. 148.
  32. 자료검색일 2008.3.10. 자료출처 http://www.viviennewestwood.com/flash.php
  33. Golbin, P. (1999). Fashion Designer. New York: Watson-Guptill Publications, p. 204.
  34. Wilcox, C. op. cit., p. 101.
  35. Bolton, A. op. cit., p. 12.
  36. Ibid., p. 63.
  37. Ibid., p. 65.
  38. Wilcox, C. op. cit., pp. 23-25.
  39. Ibid., p. 112.
  40. Wilcox, C. (2004). Vivienne Westwood. London: V & A Publications, p. 123
  41. Janet Arnold (1932-1998): 영국 태생의 복식 역사가이자 무대의상 디자이너, 작가이다. Janet Arnold Award를 설립해 서양 복식에 대한 깊이 있는 연구를 추진했다. 자료검색일 2008.3.10. 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Arnold
  42. 자료검색일 2008.3.10 자료출처 http://www.viviennewestwood.com/flash.php
  43. Evans, C. and Thornton, M. op. cit., p. 145.
  44. Buxbaum, G. (1999). Icons of Fashion: The 20th Century. Munich . Berlin . London . New York: Prestel Verlag, p. 118.
  45. Wilcox, C. op. cit., p. 12.
  46. Golbin, P. op. cit., p. 200.
  47. Vivienne Westwood 컬렉션 도상해석 단계별 분석을 위한 사진 자료는 Wilcox, C. (2004). Vivienne West wood.와 http://www.viviennewestwood.com/flash.php로부터 사용하였다.
  48. Wilcox, C. op. cit., p. 161.