Abstract
This paper presents a method of improving the service availability by distributing the traffic of voice/data calls over the multi-layer cells in a mobile communication network. The traffic model is described and the call handling performance is analyzed. In our method, a fast moving call is moved to and serviced in the upper layer cell. A call is also moved upward when an overflow occurs. But unlike other methods, the call that is moved upward in the overflow case is the one which has the longest sojourn time in the cell. Moreover, when the call that was moved upward due to overflow condition stays longer than a certain period of time in the upper layer cell, the system moves the call back to the lower layer in order to save the more expensive resources of the upper layer cell. Call handling performance of this method evaluated from M/M/C/K models shows clear improvement with respect to call blocking probability and forced termination probability.
본 논문에서는 이동통신 네트워크의 계층 셀 구조에서 음성호와 데이터호의 트래픽을 분산시킴으로서 서비스의 이용성을 개선시키는 방안을 제안한다. 계층 셀 구조의 트래픽 모델을 기술하고, 호 처리에 대한 성능 분석이 수행된다. 본 논문에서 제안된 호 처리 방식에서, 빠른 속도로 이동하는 호는 상위 계층 셀로 이동하여 서비스된다. 오버플로우가 발생하는 경 우에도 호는 상위 계층으로 이동한다. 다른 방식들과 달리, 오버플로우가 발생되어 상위 계층으로 이동한 호는 하위 계층에서 가장 오래 동안 서비스된 호이다. 오버플로우가 발생하여 상위 계층 셀로 이동된 호가 일정시간 이상상위 계층에서 서비스되면, 상위 계층 셀의 한정된 자원을 절약하기 위해 하위 계층으로 호를 이동시킨다. 제안된 방식의 호 처리 성능분석을 위해 M/M/C/K모델을 이용하여 평가하고, 호 블록킹 확률과 강제종료 확률이 개선됨을 보여준다.