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Intrinsic and Extrinsic Motivations in UCC Usage and Creation - Focused on Korea and U.S.A. -

UCC 이용과 생산에서 내외재적 동기요인 - 한국과 미국을 중심으로 -

  • 김유정 (호서대학교 디지털 비즈니스학부) ;
  • 강소라 (호서대학교 디지털 비즈니스학부)
  • Published : 2009.01.28

Abstract

We aimed at identifying the determinants of favorable UCC usage and creation by integrating emotional dimension, social influence and motivations. The finding show the significant effect of pleasure on intrinsic motivation in both Korea and U.S.A. Arousal has a positive effect on intrinsic motivation in the United States, but it has no relationship wit h intrinsic motivation in Korea. In case of social influence, subjective norm gives a significant impact on extrinsic motivation whereas proved insignificant in the United States. Image is shown to be significantly related with extrinsic motivation in both nations. Also, intrinsic motivation does not posit an effect on UCC usage and creation in Korea whereas it influences on UCC usage and is not related with UCC creation in the United States. In addition, it was observed that UCC usage has a positive and significant impact on UCC creation in both nations.

최근에 UCC는 인터넷 문화로 자리 잡고 있어 사회적 영향력을 갖게 되었으며 UCC 참여자들은 내재적 욕구 및 외재적 욕구를 충족시키기 위해 UCC 이용과 생산 활동에 참여하고 있다. 본 연구에서는 이러한 UCC 참여자들의 감정요인, 사회적 영향 및 내외재적 동기가 UCC 이용과 생산에 어떻게 영향을 미치고 있는가를 파악하고자 하였다. 이를 위해 한국과 미국에서 UCC 참여자를 대상으로 설문조사를 수행하여 회수된 339개(한국)와 305개(미국)의 유효 설문지를 대상으로 통계분석을 실시하였다. 분석결과, 감정요인의 경우 한국과 미국 모두에서 기쁨이 내재적 동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 환기는 미국에서는 내재적 동기와 관련성이 있고, 한국에서는 내재적 동기와 관련성이 없는 것으로 나타났다. 사회적 영향요인의 경우, 주관적 규범은 한국에서 외재적 동기와 관련성이 있고, 미국에서는 외재적 동기와 관련성이 없는 것으로 나타났으며, 이미지는 한국과 미국에서 모두 외재적 동기에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한 내재적 동기는 한국의 경우 UCC 이용과 생산에 영향을 주지 않았으며, 미국에서는 UCC 이용과는 유의미한 관련성이 있고, UCC 생산과는 관련성이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 외재적 동기는 한국과 미국 모두에서 UCC 생산에 유의한 수준에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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