Abstract
Because Grid system consists of heterogenous computing resources, which are distributed on a wide scale, it is impossible to efficiently execute applications with scheduling algorithms of a conventional parallel system that, in contrast, aim at homogeneous and controllable resources. To suggest an algorithm that can fully reflect the characteristics of a grid system, our research is focused on examining the type of information used in current scheduling algorithms and consequently, deriving factors that could develop algorithms further. The results from the analysis of these algorithms not only show that static information of resources such as capacity or the number of processors can facilitate the scheduling algorithms but also verified a decrease in efficiency in case of utilizing real time load information of resources due to the intrinsic characteristics of a grid system relatively long computing time, and the need for the means to evade unfeasible resources or ones with slow processing time. In this paper, we propose a new algorithm, which is revised to reflect static information in the logic of WQR(Workqueue Replication) algorithms and show that it provides better performance than the one used in the existing method through simulation.
그리드 시스템은 넓은 지역에 분산되어 있는 이질적인 자원들로 구성되어 있어서 가까운 지역에 비교적 동질적이고 통제가 가능한 자원들을 대상으로 하는 전통적 병렬시스템의 스케줄링 알고리즘으로는 효율적인 작업처리가 불가능하다. 본 논문에서는 그리드 시스템의 특성을 반영한 알고리즘을 제안하기 위해 기존의 스케줄링 알고리즘에서 사용하고 있는 정보의 종류에 초점을 두고 선행연구에서 제안된 알고리즘들을 비교 분석하여 개선할 수 있는 요소들을 도출하였다. 알고리즘들을 비교 분석한 결과 프로세서의 수나 성능과 같은 자원의 정적 정보가 스케줄링 알고리즘에 유용하게 사용될 수 있으며, 처리속도가 극단적으로 느리거나 사용이 불가능한 자원을 회피하기 위한 수단이 필요하고, 비교적 장시간 처리를 하는 그리드의 특성상 자원의 실시간 부하정보를 이용하는 경우 효용성이 떨어지는 것을 확인할 수 있었다. 본 논문에서는 이러한 분석 결과를 바탕으로 WQR(Workqueue Replication) 알고리즘의 논리에 정적 자원정보를 고려하도록 개선한 새로운 알고리즘(WQRuSI)을 제안하였으며, 시뮬레이션을 통하여 새로운 알고리즘의 성능이 우수함을 확인하였다.