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The Impact of the Information's Satisfaction in the e-Marketplace on the Buyer's Transactions Intention

오픈 마켓상의 제공 정보에 대한 만족도가 구매자의 거래 의향에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2009.02.28

Abstract

The e-marketplace has emerged as a new place for transactions in the online industry. In the e-marketplace, buyers make transactions with whom they have little prior interaction. Thus it makes trust as one of the most important issues in the e-business. There are various kinds of information to foster customer's trust in the e-marketplace. In this study, we analyzed the impact of the information's satisfaction on the customer's transaction intention. The results showed that the satisfaction on the information related to transaction system, individual seller's information, and buyer's feedback are all positively related with the customer's transaction intention.

인터넷의 성장과 이용자 수의 증가는 인터넷이란 매체를 상거래를 위한 새로운 장소로 부각시켰으며, 전자상거래의 눈부신 발전을 이끌었다. 최근 오픈 마켓의 급속한 성장은 이 같은 추세를 나타내는 대표적인 예로 제시될 수 있다. 그러나 온라인 상거래는 비대면 접촉이라는 한계를 지니고 있어 소비자들에게 어떻게 신뢰를 제공해 거래를 성사시키느냐가 사업 성공의 관건이라고 할 수 있다. 이에 따라 오픈 마켓에서는 소비자의 신뢰 형성을 위해 다양한 정보를 제공하고 있다. 본 연구에서는 오픈 마켓에서 제공되는 다양한 정보들에 대한 만족이 실제 구매자의 거래 의향에 어떤 영향을 미치는지 그리고 소비자들이 거래를 할 경우, 어떤 정보에 가장 의존하는지를 분석하였다. 분석 결과, 거래 시스템과 관련한 정보, 판매자 관련 정보, 과거 구매자들의 구매후기 피드백 정보 등에 대한 만족도와 구매자의 거래 의향은 서로 긍정적인 관계에 있었으며, 이들 중에서도 거래 시스템 관련 정보와 기존 고객의 피드백 만족도가 판매자 관련 정보보다 실제 거래 의향에 더 큰 영향을 미치는 결과를 나타냈었다.

Keywords

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