DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Effective Adjustment of the Curriculum in Film and Film Related Major in Korean Colleges

국내 대학의 영화 및 영화 관련학과 교과과정 효율화를 위한 연구

  • Published : 2009.11.30

Abstract

Before 1990's, Korea had only few colleges that had film and film related majors. As Korean film industry started its marvelous improvement in both commercial and artistic phase, many colleges were interested in this new academic field. They hurried up to launch this new and profitable major; as a result, Korea now has more than hundred colleges and universities that has film related majors. Each college enumerates numbers of academic courses that may look reasonable; they have almost every course a fine film school should provide such as film theory, production, and performance in film. Lots of film schools offer lots of film courses; and they look alike. One unique thing in film major is its vast sub fields and categories. After you decide to study film, you have to select what specific field in film you want to study. Studying film theory and film production can be as different as majoring physics and physical education. The problem Korean colleges are dealing with is that there are too much film schools, and moreover those colleges have similar curriculums that just look like a department store that sells everything. One suggestion is specializing its curriculum in which the school can take advantages using their special conditions. San Francisco Art Institute is one of United States well known private film schools, but many people remember this school as a specialized film school in experimental film. San Francisco where this school is located has had many liberal and experimental artists as the city has been supporting and offering them an environment they can concentrate their work. Naturally, the school has world famous faculty members in experimental film, and students who want to study and make experimental film come to this school from all over the world because they know this school would be the best to study experimental film. There are many film schools in metro Los Angeles area; since its location near Hollywood, no wonder these schools concentrate on film producing and film production. They take advantage of their geographical location to hire film industry professional and to focus on commercial feature film productions. What we can do now to adjust the curriculum in film and film related major in Korean colleges is to adapt new standards in this changed film industry. One school can emphasize digital production while another school focuses on digital intermediate process. But if one school tries to both fields or all fields of film major just like we have done so far, the school could not take care of all the equipment and the faculty that the fields would need. Korean film schools should devide the field in film major and concentrate what they selected. Selection and concentration can be and should be applied in Korean film schools.

국내 대학에서 영화 및 영상 관련학과가 개설된 지는 50년이 되었지만 초창기의 10여개의 대학을 제외하고는 대부분 90년대 이후에 대거 신설되었다. 이들은 그동안 영화가 발전하는 것을 좇아서 학과내의 커리큘럼을 수정해왔지만 영화라는 매체의 특성상 발 빠른 산업계를 학교가 따라가기에는 여러 가지 어려운 점이 있었다. 특히 90년대 이후에는 영화계에 디지털이 도입되면서 하루가 다르게 제작 양상이 변했고 때맞추어 대기업의 자본과 통신과의 결합, 멀티플렉스를 이용한 와이드 릴리즈 개봉 방식 등의 영화 산업계 전반에 닥친 혁명적 변화로 학교에서 양산한 영화 전문 인력은 현장에 그대로 투입되기에는 맞지 않는 부분이 많아지게 되었다. 영화 제작 현장과 대학 간의 괴리감은 시간이 흐를수록 심해지고 있고 현장은 별다른 검증 없이 투입된 신규 인력을 재교육 시켜야만 했다. 대학의 교과과정을 조정하여 현장 적응력을 높이는 방안을 강구해야 한다. 국내 대학 영화 및 영상 관련학과 선도 격인 학교들의 교과과정을 살펴보고 90년대 이후에 신설된 전국의 영화 및 영상 관련학과들이 경쟁력과 차별성을 갖기 위해서는 어떤 노력이 필요한지 알아본다. 전국에 산재한 영상 관련학과는 교과과정에서 만큼은 차별성이 없다. 해외 대학의 경우 영화 연출가나 촬영 감독 등 특정 직업군의 인력을 양산하기보다 다양한 영화 직종의 구체적인 소개와 실습을 통하여 필름메이커로 성장하도록 교과과정의 편성이 이루어져있다. 학생들이 곧바로 영화 전공과목에 접하기 보다는 먼저 인문학과 교양 과목 이수하도록 하여 창작에 필요한 기본기를 다지는 시간을 강조하는 학교들도 있다. 영화이론, 영화 및 영상 제작, 영화 (매체) 연기 등 크게 세부분으로 나누어져 있는 대부분의 국내 대학 영화 및 영상전공 세부 과정은 각급 대학의 특성을 고려하여 확장 가능한 범위내에서 독창적이고 경쟁력 있는 세부 전공 과정을 개발하여야 영상 관련 대학경쟁에서 우위에 설 수 있고 이는 곧바로 대한민국 영화의 경쟁력으로 이어질 것이다. 영화 전공 교과목을 나열하여 특정 분야에 치중해 있는 과정은 통합하여 수를 줄이고 구색 맞추기 정도의 프로덕션 디자인, 사운드, 편집, 특수 영상, 마케팅과 홍보, 컴퓨터 그래픽등의 분야는 입문 과정과 심화 과정을 별도로 운영하여 균형을 이루게 해야 할 것이다. 모든 영화 학교에서 제안한 모든 과정을 개설하기 보다는 특정 분야를 정하여 교육과정을 개발하고 현장 경력 유경험자의 교수진을 운영한다면 지금보다 나아진 다채롭고 창의적인 영화 인력을 길러낼 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 이아람찬, "영화교육론", 커뮤니케이션북스, pp. 61-76, 2005.
  2. "씨네 21 2008년 12월 9일 자 통권 682호 2009 전국 영화영상학과 입시 가이드" 2008.
  3. 정재형 외, "N세대를 위한 새로운 영화 영상 교육", 집문당, pp. 51-82, 2004.
  4. 김흥우, "동국대 연극영화학과 - 어제, 오늘 그리고 내일", pp. 24-25, 1995.
  5. 배경민 외, "노사협약 이후 영화제작현장 변화 및 개선 방향 연구", 영화진흥위원회, pp. 127, 2008.
  6. 안주엽 외, "영화산업 전문인력 구조분석과 정책기원 방향", 영화진흥위원회, pp. 287, 2005.
  7. 2006-2007 중앙대학교 요람
  8. 2007 청주대학교 요람
  9. 2007-2008 동국대학교 요람
  10. 2007-2008 상명대학교 요람
  11. 2006-2007 경성대학교 요람
  12. Ernest Pintoff, "Complete Guide to American Film Schools and Cinema and Television Course", pp. 108-152, April 1, 1994.
  13. Karin Kelly, "Film School Confidential", pp. 70-110, Sep 1, 1997.
  14. Peterson's "College Guide for Visual Arts Majors", pp 95-108, 2009.
  15. Peterson's "Four-Year Colleges", pp 404-405, 2009
  16. The California State University 2007-2008 Bulletin
  17. University of Southern California 2007-2008 Bulletin