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Framework Implementation for Improvement of Game Logic Portability

게임 논리 이식성 향상을 위한 프레임워크 구현

  • Kim, Seok-Hyun (Department of Multimedia, Namseoul University) ;
  • Lee, Myoun-Jae (Department of Information & Communication, Baekseok University)
  • 김석현 (남서울대학교 멀티미디어학과) ;
  • 이면재 (백석대학교 정보통신학부)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

As game industry is growing, the desire for game that has more fresh and various contents is bigger. However software framework for this is not exist. Middlewares for certain game technologies, like 3D engine, physics engine, are in matured step, but it is very hard to see the framework for the flow of game-logic. This paper proposes Game-Logic Engine, the software framework for design and implementation of game-logic, implements a prototype of game logic engine. Game-logic flows for various game genre are easily described and combined by the Game-Logic Engine.

게임 산업이 성장하면서 더욱 새롭고 다채로운 내용을 담고 있는 게임에 대한 요구가 커지고 있다. 그러나 현재 이를 지원하기 위한 소프트웨어 프레임워크는 존재하지 않는다. 3D 엔진이나 물리엔진과 같이 게임을 위한 특정 기술 분야의 미들웨어는 상당히 성숙한 단계에 와있으나 게임논리의 흐름을 위한 프레임워크는 거의 찾아볼 수 없다. 본 논문에서는 게임논리의 설계 및 구현을 위한 소프트웨어 프레임워크로서 게임논리엔진을 제안하고, 프로토타입을 구현한다. 제안된 게임논리엔진에 의해 다양한 장르의 게임을 위한 논리 흐름을 쉽게 기술하고 조합할 수 있다.

Keywords

References

  1. 통계청, 문화산업 매출규모, e-나라지표, www.index.go.kr.
  2. Mark Deloura, et.al, Game Programming gems, CHARLES RIVER MEDIA, 2001.
  3. A. BinSubaih, S. C. Maddock, and D. Romano, A survey of 'game' portability, Tech. Rep. CS-07-05, University of Sheffeld, Sheffield, UK, 2007.
  4. Ahmed BinSubaih, Steve Maddock, Using ATAM to Evaluate a Game-based Architecture, 20th European Conference on Object-Oriented Programming ECOOP 2006 July 3-7, 2006, Nantes, France.
  5. Ahmed BinSubaih, Steve maddock, Daniela Romando, Game logic portability, Proceedings of the 2005 ACM SIGCHI International Conference on Advances in computer entertainment technology, Valencia, Spain, June 15-17th, 2005.