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업무특성에 따른 블로그 사용의도와 업무만족에 관한 연구

An Empirical Study on the Factors Influencing the Use of BLOG and Job Satisfaction

  • 양희동 (이화여자대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 김혜정 (이화여자대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 강소라 (호서대학교 디지털비즈니스학부)
  • Yang, Hee-Dong (Department of Business Administration, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Hye-Jung (Department of Business Administration, Ewha Womans University) ;
  • Kang, So-Ra (Division of Digital Business, Hoseo University)
  • 발행 : 2009.12.31

초록

본 연구에서는 과연 근무시간에 '블로그' 사용하는 것이 업무의 성과에 도움을 주는 것일까? 라는 질문에 대한 해답을 구하고자 하였다. 이를 위해 다음을 분석하였다. 첫째, 블로그 사용의도 즉, 상호작용성, 정보추구성, 오락 추구성 등을 독립변수로, 업무만족도를 종속변수로 설정하고 연구모형을 수립하고 블로그 사용요인과 업무 만족도의 관계를 분석하였다. 둘째, 근무시간에 블로그를 사용하는 이유는 업무특성에 따라 다를 수 있다는 가정 아래 업무특성 요인을 정형/비정형업무, 개인업무/집단업무, 재석업무/이석업무로 구분지었으며, 각각의 종사자들의 응답을 그룹화지어 더미변수화 하여 독립변수(블로그 사용요인)와 종속변수(업무만족도)에 조절효과가 있는지 분석하였다. 분석결과, 블로그 사용요인과 업무만족도의 회귀분석 결과 블로그 사용요인 중 상호작용성과 정보추구성은 업무만족도에 영향을 줄 수 있지만, 오락추구성은 업무만족도에 그다지 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 둘째, 업무특성에 따라 블로그 사용 의도는 다를 수 있다는 가정 아래 업무특성 요인이 블로그 사용의도에 어떠한 영향을 주는지에 대한 결과는 응답자의 결과 값을 정형/비정형업무, 개인업무/집단업무, 재석업무/이석업무로 구분 지었으며, 회귀분석을 돌렸지만 이러한 업무특성요인에 따른 블로그 사용의도는 업무만족도에 별다른 영향을 주지 않는 것으로 드러났다. 이러한 결과를 바탕으로 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다.

Would it be true that cutting off using BLOG in business hour prevents that job performance decreases? Even though it is right, would the worker have different reason of using BLOG according to job characteristic? This is the purpose of this study to search the answers for the questions above. Under the first hypothesis, (factors having the people use BLOG can influence the job satisfaction), independent variable was set to three factors and define as 'Interoperability', 'Informative', 'Amusement' respectively and dependent variable was set to job satisfaction in this study. The result of analyzing this hypothesis was that two factors('Interoperability', 'Informative') haveinfluence on job satisfaction but 'Amusement' factor hadn't any influence on job satisfaction. For another hypothesis, (the factor having the worker use BLOG would have different influence on job satisfaction according to job characteristic), Job characteristic was set to 3 group (fixed/unfixed, individual/co-operational, static/active) in this study and these variables were converted to dummy variable for validating the moderating effect on both variables(independent/dependent). The result of analyzing this hypothesis was that all dummy variables set to 3 groupshadn't any moderating effect on both variables. Because a dummy variable couldn't be contained the job characteristic exactly.

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