초록
조사대상교(n=141)는 모두 직영급식교로 조리 관리형태는 단독조리 134개교, 공동조리 5개교, 공동관리 2개교였으며, 급식 장소는 교실배식 86개교, 식당배식 47개교, 교실배식과 식당배식의 혼합형태가 8개교였다. 급식제공형태는 자율배식 12개교, 정량배식 99개교, 자율과 정량배식의 혼합형태가 20개교였으며 급식인원수는 $1,001{\sim}1,500$인이 46.8%로 나타났다. 학교급식에서 제공되는 튀김식품에 대한 기호도는 매우 높았고 튀김식품 이용의 가장 큰 장점은 '급식만족도 향상'> '칼로리 급원'> '조리공정의 용이성'의 순으로 나타났다. 튀김식품의 제공빈도는 '2회/1주'> '3회/1주'> '1회/1주'의 순으로, 튀김식품의 제공빈도 결정시 가장 고려하는 요인은 '튀김식품에 대한 기호도 편중'과 '지나친 지방섭취'가 가장 높았다. 튀김음식 선정 시 가장 고려하는 사항으로는 '기호도'와 '칼로리와 영양적 가치'였으며 튀김공정에서 가장 주의를 요하는 단계는 '튀김조리 후 보관'이 가장 높았으며 사유는 '적정온도 및 품질 유지 위한 용기 부족'과 '시간소요'로 조사되었다. 학교급식의 튀김식품에 대한 원료별 선호도 및 제공빈도는 '닭고기'와 '돼지고기'가 매우 높았으며, 학교급식에서 제공되는 튀김식품에 대한 선호도와 제공빈도를 순위법으로 조사 분석한 결과, 원료별 선호도 및 제공빈도와 일치하는 것으로 분석되었다. 학교급식에서 주로 제공되는 튀김식품의 조리공정별 소요시간에서 각 식품별 총소요시간은 약 $237{\pm}99$분 ${\sim}\;291{\pm}141$분으로 총소요시간은 원료와 상관없이 유사한 것으로 분석되었다. 공정별 비교 분석 결과, 야채류는 육류에 비해 해동시간과 튀김 소요시간이 짧으나 튀김 전 전처리에 소요되는 시간이 많아 번거로운 것으로 분석되었다. 주요 튀김식품별로 중요 관리 공정은 원료가 육류나 어패류인 경우 튀김공정이, 원료가 야채류인 경우 튀김 후 보관이 가장 주의를 기울이는 조리공정으로 분석되었다.
All of the subjects of the investigation (n=141) were schools that have food services under direct management. The number of students who get food services at the schools were $1,001{\sim}1,500$ students with 46.8% investigation. In school food services, fried foods were highly preferred and the biggest merits of fried foods were (in order of highest importance) 'improvement of food services satisfaction'> 'source of calories supply'> 'easiness of cooking process'. Service frequency of fried food were in the order of 'twice a week'> 'three times a week'> 'once a week', and for the factors to decide service frequency of fried food, 'preference leaning on fried food', and 'excessive fat intake' were the most considered. The most considered factors in the case of choosing fried food were 'preference' and 'calories and nutritional value'. For the cautious steps during the frying process, 'keeping after frying' was picked the most, and the reasons were 'lack of containers to keep in appropriate temperature and quality' and 'time consuming'. For preference and service frequency of ingredients in fried foods, 'chicken' and 'pork' were very high. As the result, it was analyzed that preference by ingredients matched service in school lunches by using a ranking test. Total cooking and processing time of fried foods required in school lunches were approximately $237{\pm}99$ minutes ${\sim}291{\pm}141$ minutes which showed total required time was about same no matter what ingredients were used. As the result of comparing and analyzing the processes, vegetables took less thawing and frying time, but the processing time for vegetables was more complicated since handling time before frying was longer compared to meat. In the important management process by the main groups of fried foods, the frying process was the most cautious cooking process in the category of meat or fish and shellfish used as ingredients. In addition, if vegetables were used as ingredients, storing it after frying was the process that needed the most care.