A Study on the Importance and Performance of the Display of Dining Space for Hotel Banquets

호텔 연회 식공간 연출에 대한 중요도와 만족도 분석 연구

  • Kim, Gi-Chul (Dept. of Food Service Management and Culinary, Gyeongju University) ;
  • Lee, Yeon-Jung (Dept. of Food Service Management and Culinary, Gyeongju University)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study is to provide useful information for establishing efficient marketing direction by investigating the performance(satisfaction) and importance of the display of dining space for hotel banquets. The importance and satisfaction scores of the display of dining space were measured on the five-point Likert scale. The results were summarized as follows. 'Taste of food(4.53 point)', 'freshness of food materials(4.50 point)', and 'indoor cleanliness(4.38 point)' were considered highly important while 'carpet shape of the floor(3.68 point)' and 'art objects(3.69 point)' were scored low. As for the factors of satisfaction, 'freshness of food materials(3.86 point)', 'taste of food(3.85 point)', 'indoor cleanliness(3.74 point)', and 'overall cleanliness of tables(3.73 point)' were considered highly satisfactory while 'art objects(3.42 point)', 'item decoration(3.44 point)', 'furniture and accessory decoration(3.45 point)' were scored low. As a result of analyzing difference between importance and performance of the display of dining space, importance(4.02 point) was much higher than performance(3.60 point). For the IPA result, customers made much account of 'taste of food', 'freshness of food materials', 'indoor cleanliness', 'overall cleanliness of tables', 'cleanliness state of a banquet hall' and so on, so they were regarded as the items to be continuously cared for. Also, intensive care was needed in such factors as 'indoor temperature', 'food vessels', 'soundproofing' and 'colors of a banquet hall' due to low customer satisfaction.

본 연구의 목적은 호텔 연회 식공간 연출에 대한 중요도와 만족도를 파악하여 호텔 연회의 효율적인 마케팅 방향을 제시하고 호텔 연회 활성화에 유용한 정보를 제공하고자 하는데 있다. 본 연구의 측정은 5점 Likert에 의해 실시되었으며, 그 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 호텔 연회식공간 연출에 관해 고객들은 음식의 맛(4.53점), 음식 재료의 신선도(4.50점), '실내 공간의 청결상태'(4.38점) 등이 중요하다고 인식한 반면에 '바닥의 카펫 모양'(3.68점), '미술품'(3.69점) 등에 대해서는 낮은 중요도를 나타내었다. 연회 식공간 연출에 관한 만족도는 음식재료의 신선도(3.86점), 음식의 맛(3.85점), 실내 공간의 청결 상태(3.74점), 테이블의 전체적인 청결(3.73점) 등에 대해 높은 만족도를 나타낸 반면에 미술품(3.42점), 소품 장식(3.44점), 가구와 악세사리 장식(3.45점) 등은 상대적으로 낮은 만족도를 나타내었다. IPA 결과, 음식 맛, 음식 신선도, 실내 청결, 테이블의 청결성, 연회장의 청결 상태 등은 고객들이 매우 중요하게 여기면서 현재 호텔 연회에서도 잘 지켜지고 있어 계속 유지해 주어야 할 항목으로 나타났고 실내 온도, 음식 기물, 실내 방음, 실내 색상 등은 고객들이 중요하게 여기지만 호텔의 실행도가 낮아 고객 만족도가 떨어지는 것으로 집중적으로 관리해야할 식공간 연출 속성 항목으로 나타났다.

Keywords