A Study on the Service Quality of Serviced Residence according to Consumers' Characteristics

고객 특성에 따른 서비스드 레지던스의 서비스 품질 차이 연구

  • Kim, Young-Joong (Dept. of Culinary Science and Foodservice Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Yoon, Hye-Hyun (Dept. of Culinary Science and Arts, Kyung Hee University)
  • 김영중 (경희대학교 대학원 조리외식경영학과) ;
  • 윤혜현 (경희대학교 조리과학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The objective of this research is to provide serviced residence enterprises with the basic materials necessary for establishing a marketing strategy by surveying the recognition of service quality that differs according to the characteristics of customers using serviced residence. With 317 customers of the sample, the statistical data were treated by the frequency analysis, the reliability analysis, the analysis of searching factor, the t-test and the ANOVA. As a result, the service quality of serviced residence was divided into 5 factors of facilities, price, variety, reliability, expertise and kindness. Analyzing the difference in average for sex, nationality, marital status and natives and foreigners, it was found that there was significant difference in the variables of each factor. Considering the result of this research, it seems that serviced residence enterprises should enhance competitiveness with differentiated and specialized marketing strategies which satisfy the characteristics of customers.

본 연구는 서비스드 레지던스를 이용하는 고객의 특성에 따른 서비스 품질 인식 차이에 대해 조사하여 서비스드 레지던스 기업이 마케팅 전략을 수립하는데 기초적인 자료를 제공하는데 있다. 총 317명의 고객을 표본으로 하였으며, 빈도 분석, 신뢰도분석, 탐색적요인분석, t-test, ANOVA를 사용하여 통계 처리하였다. 연구결과 서비스드 레지던스의 서비스 품질은 시설 및 가격, 다양성, 신뢰성, 전문성, 친절성 등의 5가지 요인으로 구분되었고, 성별, 국적, 결혼 유무, 연령대, 내 외국인에 따른 평균차이 분석결과, 각 요인의 변수 등에서 유의한 차이가 있는 것으로 조사되었다. 이러한 연구결과로 서비스드 레지던스 기업은 고객 특성에 맞는 차별화되고 특성화된 마케팅 전략으로 경쟁력을 높여 나가야 할 것으로 사료된다.

Keywords