The Effect of Relationship Learning on Recontracting Intention in the Foodservice Franchise Industry

관계 학습이 프랜차이지의 재계약 의사에 미치는 영향

  • Nam, Jung-Heon (Dept. of Hospitality and Tourism Management, Chang-Shin College) ;
  • An, Sung-Hoon (Dept. of Business Administration, Graduate School of Sejong University)
  • 남중헌 (창신대학 호텔관광경영과) ;
  • 안성훈 (세종대학교 대학원 경영학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This study is to examine the structural relationships between relationship learning, their antecedents such as transaction specific assets, and environmental uncertainty, and long-term orientation, overall satisfaction and recontracting intention in the context of the foodservice franchise industry. The data is analyzed with structural equation modeling with Amos 5.0 and SPSS 14.0. The result of the overall model analysis appeared as follows: $x^2=57.75$, df=9, p=0.00, GFI=0.95, AGFI=0.81, RMSR=0.03, NFI=0.92, CFI=0.93. Since the result of the overall model analysis demonstrated a good fit, we could further analyze our data. The results of this study are as follows: First, information sharing of relationship learning had a significantly positive effect on long-term orientation. Second, information sharing of relationship learning did not have a significantly positive effect on overall satisfaction. Third, shared interpretation of relationship learning had a significantly positive effect on long-term orientation and overall satisfaction. Fourth, developing memories of relationship learning did not have a significantly positive effect on long-term orientation and overall satisfaction. Fifth, overall satisfaction had a significantly positive effect on long-term orientation. Sixth, long-term orientation and overall satisfaction had a significantly positive effect on recontracting intention. Finally, transaction specific assets and environmental uncertainty had a significantly positive effect on relationship learning. At the end of this paper, limitations, further research directions, and implications are suggested.

프랜차이즈는 그 특성상 매뉴얼로 제공되는 명시적 지식만으로는 한계가 있다. 이를 암묵적 지식으로 보완해야 하는데, 암묵적 지식 전달의 효과적인 방법이라고 할 수 있는 관계 학습에 대해 프랜차이즈 본부와 가맹점 관계에서 이루어진 연구가 부재하다. 따라서 본 연구에서는 프랜차이즈 형태로 운영되는 외식업 프랜차이즈 가맹점의 장기지향성, 전반적 만족, 그리고 재계약 의사에 관계 학습이 미치는 영향을 파악함으로써 프랜차이즈 본부와 가맹점간의 정보 공유와 활용을 통한 효율적인 시스템을 제시하고자 한다. 본 연구의 실증분석 결과, 프랜차이즈 본부와 가맹점간의 관계 학습에서 정보 공유 해석이 프랜차이즈 본부와 가맹점의 전반적 만족과 장기지 향성 형성에 중요한 요인이라는 것을 밝혔다는 데에서 그 의의를 찾을 수 있다. 따라서 프랜차이즈 본부와 가맹점간의 관계 학습은 불확실한 시장 상황에서 경쟁 우위를 차지하기 위한 매우 중요한 요소로 볼 수 있다. 이런 점들로 볼 때, 관계 학습을 통한 가맹점의 전반적 만족과 장기지향성 형성을 위해서 프랜차이즈 본부는 가맹점과 고객의 정보를 공유하고 이를 활용할 수 있는 통합시스템을 구축하여야 한다. 그리고 이를 통해 고객이 원하는 가치가 무엇인지 파악해야만 치열한 경쟁 환경에서 살아남을 수 있다. 또한, 프랜차이즈 본부는 이를 바탕으로 가맹점과 공유할 수 있는 장기적인 경영 전략과 비전을 수립해야 한다.

Keywords