파인다이닝 레스토랑 이용 행태에 따른 물리적 환경 중요도와 고객 만족에 관한 연구

A Study on the Importance of Physical Environment and Customer Satisfaction by Fine Dining Restaurant Use Behavidor

  • 전현모 (세종대학교 조리외식경영학과) ;
  • 김광수 (부산정보대학 호텔관광과)
  • Jeon, Hyeon-Mo (Dept. of Food Service Management, Sejong University) ;
  • Kim, Kwang-Soo (Dept. of Hotel & Tourism, Busan College of Information Technology)
  • 발행 : 2009.12.30

초록

본 연구에서는 국내 파인다이닝 레스토랑을 이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 이용 행태에 따른 물리적 환경의 중요도 차이와 고객 만족과의 관계를 파악하여 경기 불황으로 인해 어려움을 겪고 있는 파인다이닝 레스토랑 업계의 영업활성화를 위한 마케팅 전략 수립에 도움을 주고자 한다. 설문조사는 2009년 5월 1일부터 6월 30일까지 61일간 저녁 시간대에 실시하였으며, 서울 세종로 사거리에 위치한 파인다이닝 레스토랑 'Wood & Brick'과 'Benigni'를 방문한 서울지역 20세 이상 남녀 내국인 거주자를 대상으로 하였다. 자료의 처리는 SPSS 14.0 통계패키지를 사용하여 빈도분석, 신뢰도 검증, 요인분석, ANOVA, 다중회귀분석을 사용하였다. 그 결과 이용 행태에 따른 물리적 환경 중요도 차이는 월평균 이용 횟수와 1인당 이용 비용에 따라 차이가 나타났으며, 물리적 환경과 고객 만족과의 영향 관계에서는 청결성, 공간 배치, 매력성, 접근성이 고객 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

This study investigates the relationship between the difference of the importance of physical environment by use behavior and customer satisfaction based on the customers who have visited domestic fine dining restaurants and tries to develop a marketing strategy to promote sales in fine dining restaurant business suffering from the global economic hard times. A survey was conducted to examine the customers who were older than 20 years old and have visited a fine dining restaurant, 'Wood & Brick' and 'Benigni', located at Sejongro Junction in Seoul for 61 days from May 1 to June 30, 2009. SPSS 14.0 statistical package was used to process data. Frequency analysis, reliability test, ANOVA, and multiple regression were executed. The result shows that the difference of the importance of physical environment by use behavior depends on the number of visits per month and the cost per capita. On the relationship between physical environment and customer satisfaction, cleanness, space arrangement, charm, and accessibility have positive effects on customer satisfaction.

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