A Study on Chinese poetry of Myeongam Jeong-Sik

명암(明庵) 정식(鄭栻)의 한시(漢詩) 연구(硏究)

  • 정시열 (영남대학교 국어국문학과)
  • Received : 2008.11.30
  • Accepted : 2008.12.20
  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study aims to look into the three-dimensional characteristics of Euniljisa (a scholar who lived in a hidden place) demonstrated in the poems of Myeongam Jeong-Sik (1683-1746, the 9th year of King Sukjong to the 22nd year of King Yeongjo), who was a scholar in the region of Yeongnam in the 18th century. Myeongam Jeongsik had a very righteous aspect in terms of integrity. He was born about 40 years after the Ching Dynasty was established. However, as shown in his pen name of 'Myeongam', he still used the Ming Dynasty as a subject of adoration and reverence, and he lived as an integral man of scholarly virtue in seclusion while refusing to have a government post during his lifetime. In his poems, there may be various discussions, but this study focused on following two aspects. First, the study reviewed his attitude toward the world, that is a retiring attitude, in looking into his works. Second, the study did not merely keep the existing two-dimensional perspective in simply reviewing a hermitage poem in the analyzing of a poem. Instead, the study attempted a three-dimensional review in seeking to see whether three items involving the fidelity and integrity of a dignified and daring person (a person who does not care about worldly views), the ambivalent emotion of Jo Wul reflected in the poem, and the delicate description and the expression of emotions, are placed in a serial relationship.

본고는 18세기 영남 지방의 선비였던 명암(明庵) 정식(鄭?)(1683-1746, 숙종9-영조22)의 시작(詩作)에 나타난 은일지사적(隱逸之士的) 특성에 대한 입체적인 고찰을 목적으로 한다. 그는 지절(志節)에 있어서 대단히 강개한 측면을 지니고 있었는데, 청나라가 들어선지 약 40년 후 출생했으나, '명암(明庵)'이라는 그의 호에서 드러나듯 여전히 명나라를 숭모와 추앙의 대상으로 여기는 데 변함이 없었으며, 평생 동안 벼슬을 거부한 채 초야에서 독야청청(獨也靑靑)의 지사(志士)로 살다 갔다. 당시 명암이 살던 진주(晋州) 권역은 남명 이후 실천적 도학의 분위기가 팽배했던 지역이다. 이런 관점에서 볼 때 은거는 명암이 택한 실천적 행동의 한 양상이었으리라 유추할 수 있다. 명암의 시에 대해서는 여러 방향에서 논의가 가능한데 본고에서는 다음 두 가지 사항에 초점을 맞추었다. 첫째, 세상에 대한 그의 자세, 즉 은거라는 측면과 관련해서 작품을 살폈다. 둘째, 시를 분석하는 데 있어서 단순히 은거시를 검토한다는 평면적인 관점에 머물지 않고, 당당하고 거침없는 무애인(無碍人)의 기상, 한거(閑居)에 내재된 자기 연민과 우울의 감정, 그리고 사물에 대한 섬세한 묘사와 정감(情感)의 표출이라는 세 항목이 서로 유관(有關)함을 밝히고, 이들 각각에 대해 차례로 탐색하는 입체적인 방법을 시도해 보았다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 영남대학교