Nampa Jang Hak's life and his academic activities

남파(南坡) 장학(張澩)의 생애(生涯)와 학문(學問) 활동(活動)

  • Received : 2008.10.19
  • Accepted : 2008.12.20
  • Published : 2008.12.30

Abstract

While there were separation, confrontation and conflicts in Yungnam confucian group in seventeenth century, Nampa Jang Hak(1614~1669), was one of the representative figure among Yeoheon's pupils in doing the project of Yeoheon's enshrinement and strengthening the solidarity of Yeoheon's students. His family had close relationship with Yeoheon, and he started to receive instructions from Yeoheon in his early ages. Owing to the close relationship with Yeoheon, Nam pa did the leading role in the memorial projects, such as publishing the collection of works, and enshrining Yeoheon's tablet in Seowon, a private academy. Especially, he defined Yeoheon's scholarstic mantle as 'assertion that does not come from the teacher whom specifies(不由師承論)' and tried to link Yeoheon's work with other confucian saints' works. This linkage functioned as a stepstone for the projects of enshrining Yeoheon in the memorial hall of their private school, Seowon. Accordingly, in this paper, Nampa's life and academic activities are investigated, considering he was in the middle of the turmoil of separation and conflict of Yeongnam confucian group. Specifically, Nampa was most actively involved in the project of enshrining Yeoheon, and he defined Yeoheon's scholaristic mantle as 'assertion that does not come from the teacher whom specifies(不由師承論)'. Basing on this understanding, he pushed ahead the controversial project of enshrining Yeoheon's tablet in Imgo Seowon(臨皐書院). Although Nampa's scholaric key concepts cannot be found clearly, he tried to diffuse Yeoheon's academic thought over other regions, and by this activity, he tried to solidify Yeoheon's scholarstic achievement and status. His activity confirms that he was most distinctive student of Yeoheon. Ultimately, He was the central figure of late times of Yeoheon school, comparing to the most prestigious fifteen scholars(樑頌十五賢) and ten scholars(旅門十哲) who represented the early times of Yeoheon school.

남파(南坡) 장학(張?)(1614~1669)은 17세기 영남 유학계에서 드러나는 문인 집단의 분립과 대립, 그리고 갈등 속에서 여헌(旅軒)에 대한 추숭사업과 문인 내부의 결속에 앞장섰던 대표적인 여헌 문인 중 한 사람이다. 그는 여헌과 밀접한 관계에 있었던 가학적 배경과 일찍부터 여헌 문하에 나아가 학문을 익힌 것을 바탕으로 여헌 사후에 이르러 문집 발간과 주요 서원에의 종향 등에 앞장섰다. 특히 그는 여헌의 학통을 '불유사승론(不由師承論)'로 규정하여 여헌을 공자(孔子) 등 성인들과 직접 연결 지으려는 태도를 견지하였고, 이러한 학통 인식은 여헌 사후 펼쳐지는 문인들의 여헌 추승사업에 디딤돌로 작용하였다. 따라서 본고(本考)에서는 남파의 생애 전반이 학파의 분립과 갈등이라는 17세기 영남 유학의 동향에 걸쳐있음에 유의하여, 남파의 생애와 학문 활동을 고찰하고자 하였다. 특히 남파가 여헌 문인 중에서 가장 여헌 추승사업에 적극적이었던 인물 중 한 사람이었고, 여헌의 학통을 '불유사승론(不由師承論)'으로 규정짓고 이를 기반으로 전국적인 논란이 되었던 임고서원(臨皐書院) 병향(竝享)을 추진하였다는 점을 통해 그의 여헌 학맥 내의 위상을 확인하였다. 여헌 사후 남파가 중심이 되어 여헌 학문의 지역적 확산을 꾀하고 여헌의 위상을 공고히 하려던 점에 비추어, 비록 현재 남겨진 그의 문집을 통해 그의 학문 요체를 확연히 밝힐 수 없지만, 적어도 그가 전 생애 동안 펼쳤던 여헌 추승사업은 그가 여헌 문인 내에서 가장 돋보이는 문인이었다는 점을 확인하기에 충분하다. 따라서 그의 생애 전반에 걸친 학문 활동을 통해 그는 '양송십오현(樑頌十五賢)'이나 '여문십철(旅門十哲)' 등 초기의 여헌 대표 문인과 견주어 후기 문인을 대표하는 중심인물이라고 평가할 수 있다.

Keywords