A Study on the Patterns of Baekje Accessories

백제 장신구의 문양 분석

  • Suh, Mi-Young (Dept. of Clothing & Textile, Chungnam National University)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

This study analyzes the patterns of Baekje accessories, including pattern kinds, symbolic meanings and pattern types. And also this study shows the characteristics of accessory patterns and gives a chance for reflecting upon the patterns of Baekje costume. This study is qualitative research using documentary records related with the accessories of Baekje and evacuated data. The results of the study are as the followings: First, the kinds of patterns were classified four groups, floral, animal, geometrical and other patterns. Also, the symbolic meanings of its were authority, prolificacy, longevity and protection against evil spirit. Floral pattern was expressed most frequently. Second, the types of patterns were classified two groups, individual and compound type. Both of them was variously expressed. Third, The major material was copper with gold. Most work techniques were boring and hammering. The patterns were the composition of floral or animal patterns as a main design and geometrical patterns as a section or border design. Forth, the expressive characteristics of Baekje accessory patterns were to prefer floral patterns and to express symmetrical composition of patterns, therefore the patterns of Baekje accessories showed their esthetic sense like elegance, mild, serenity, a sense of stability and the sense of balance. In conclusion, the expressive characteristics of Baekje accessory patterns would be expressed on the Baekje costume.

Keywords

References

  1. 조규화 (1976). 唐草紋樣의 系譜. 미술자료, 18. 국립중앙박물관, p. 54
  2. 추원교 (1989). 한국여성장신구의 형성과정과 조형성 연구. 한양대학교 대학원 박사학위논문, p. 1
  3. 김원룡 (1975). 무령왕릉출토 수형패식. 백제연구, 6.
  4. 김태자 (1984). 무령왕릉 출토 금은제 장신구에 나타나는 백제의 특징. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  5. 윤세영 (1991). 무령왕릉출토 관식에 관하여. 백제문화, 21
  6. 맹인재 (1961). 백제의 보관식금구. 고고미술, 16.
  7. 유희경 (1991). 백제의 관식고. 복식, 17
  8. 김영숙 (1999). 한국복식문화사전 (2쇄). 미술문화, pp. 319-320
  9. 무령왕 관식(국립중앙박물관 (1986). 명품도감, p. 42)
  10. 무령왕비 관식(명품도감, p. 43)
  11. 은제관식(국립부여박물관 (1997). 국립부여박물관, p. 48)
  12. 신촌리 9호분 금동관(국립중앙박물관 (1999). 백제, p. 78)
  13. 능산리 중산총 출토 금동관식(국립부여박물관 (2003). 백제금동대향로, p. 101.)
  14. 수촌리 금동관과 복제품(자료검색일 2007. 1. 17, 자료출처 http://blog.naver.com)
  15. 三國史記, 卷 26 古爾王 28年 春正月 "初吉 王服紫大袖袍 靑錦袴 金花飾烏羅冠 素皮帶烏革履 坐南堂聽事"
  16. 秦弘燮 (1976). 三國時代의 美術文化. 同和出版公社, p. 268
  17. 周書, 列傳 41 百濟 "六品以上冠飾銀華"
  18. 김병모 (2001). 금관의 비밀. 푸른역사, pp. 40-4
  19. 자료검색일 2007. 1. 17, 자료출처 http://blog.naver.com
  20. 국립경주박물관 (2001). 신비한 황금의 나라(신라황금). 씨티 파트너, p. 239, p. 35, p. 47
  21. 자료검색일 2007. 1. 17, 자료출처 http://blog.naver.com
  22. 北史, 列傳 83 百濟 "若朝拜祭祀 其冠兩廂加翅"
  23. 孟仁在 (1981). 百濟의 寶冠飾金具. 考古美術, 21, pp. 174-175
  24. 김성구 (1999). 옛 전돌. 대원사, p. 56
  25. 무령왕의 금제두식(백제문화개발연구소 (1992). 백제조각.공예도록, p. 213)
  26. 함양리 출토 금은제 비녀(국립부여박물관, p. 58.)
  27. 무령왕의 금제두식(백제문화개발연구소 (1992), pp. 111-113
  28. 송산리 6호분(伊藤秋男 (1974). 武零王陵發見金製耳飾について. 百濟硏究, 5, p. 204)
  29. 김태자 (1984). 무령왕릉 출토 금은제 장신구에 나타나는 백제의 특징. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 24
  30. 송산리 6호분(伊藤秋男 (1974). 武零王陵發見金製耳飾について. 百濟硏究, 5, p. 202
  31. 輕部慈恩 (1936). 公州に於けゐ百濟古墳. 考古學雜誌, 26(4), p. 206
  32. 金文子 (1979). 韓日古代服飾關係硏究. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 112
  33. 杉本正年, 문광희 譯 (1995). 동양복장사논고 고대편, p. 344
  34. 유희경, 김문자 (1998). 한국복식문화사 (개정판). 교문사, p. 47
  35. 김원룡 (1986). 夢村土城의 有文金具. 동국대학교 개교 80주년 논문집
  36. 이도학, 박순발 (1997). 한성백제의 중앙과 지방. 백제연구총서, 5, p. 138
  37. 梅原末治, 藤田亮策 (1966). 朝鮮古文化綜鑑 4卷. 養德社, p. 22
  38. 文化公報部․文化財管理局 (1976). 慶州皇南洞第98號古墳(南墳)發掘略報告. 慶州史蹟管理事務所, pp. 24- 25
  39. 町田章 (1970). 古代帶金具考. 考古學雜誌, 56(1), pp. 38-41
  40. 맹인재 (1981). 고신라공예의 투작무늬에 대하여. 고고미술, 150, pp. 144-154
  41. 濱田耕作, 梅原末治 (1924). 慶州金冠塚と其遺寶. 古蹟調査特別報告, 3, pp. 122-130
  42. 林良一 (1990). 東洋美術裝飾文樣. 식물문. 同朋舍出版, pp. 66-67
  43. 황호근. 한국문양사 (7판), 열화당, 1996, p. 123
  44. 조진숙 (2003). 벽화에 나타난 고구려 장신구에 관한 연구. 고구려연구, 17, p. 65
  45. 安藤佳香 (2003). 佛敎莊嚴の硏究-グプタ式唐草の東傳. 中央公論美術出版, pp. 243-252
  46. 塚本善隆 (1974). 望月佛敎大辭典 1卷 (9版). 世界聖典刊行協會, p. 998
  47. 徐信印, 魯紀亨 (1987). 陜西安康近年發現的幾處畵像塼. 考古, 3, pp. 216-219
  48. 김윤진 (1979). 한국에 나타난 당초문의 종류와 변용. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 8
  49. 추원교 (1989). 한국여성장신구의 형성과정과 조형성연구. 한양대학교 대학원 박사학위논문, p. 194
  50. 김문자 (2001). 성수문에 대한 연구. 패션비즈니스, 5(3), pp. 63-64
  51. 서길주 (1998). 고구려 수공예제품에 대하여. 고구려연구, 5, p. 34
  52. 황호근. 한국문양사 (7판), 열화당, 1996, p. 142
  53. 淮南子. "日中有踆烏 而月中有蟾蜍."
  54. 우화정 (2003). 삼국시대 금동신발 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문, pp. 42-43
  55. 황호근. 한국문양사 (7판), 열화당, 1996, p. 225
  56. 渡邊素舟 (1975). 東洋紋樣史 (2刷). 富山房, pp. 516- 517
  57. 조진숙 (2006). 고구려 벽화에 나타난 장신구의 조형성 연구. 한국공예논총, 9(2), p. 307
  58. 이연재 (2006). 식리총 출토 금동식리의 문양 연구. 강좌미술사, 27, p. 141