DOI QR코드

DOI QR Code

New Methods of Producing Copper Sulfate Crystals Using Small-Scale Chemistry(SSC) in Elementary School Science

초등과학에서 미량화학(SSC)을 이용한 황산구리 결정 만들기의 새로운 방법

  • Published : 2008.09.30

Abstract

This study examined how to produce new methods of copper (II) sulfate crystallization by using a small-scale chemistry tool such as small-scale reaction surface and petri dish. The making of copper(II) sulfate is included in the 5th grade elementary science textbooks. Various copper(II) compounds were reacted with a 2 M sulfuric acid solution. The result of this study is as follows: Seven small amounts of copper(II) compounds were reacted with a few drops of 2 M sulfuric acid solution at room temperature to make a copper(II) sulfate crystal of triclinic shape. Using the petri dish method, a copper(II) sulfate crystal could be identified within one hour of reacting copper(II) hydroxide, copper(II) carbonate, copper(II) nitrate, copper(II) perchlorate, cupric(II) formate from a few drops of 2 M sulfuric acid solution at room temperature. When using the lap top method for copper(II) perchlorate, cupric formate, a proper crystal could be identified within one hour as well. SSC methods were used for the first time to make a copper sulfate crystal via chemical reaction. We can make a copper(II) sulfate crystal using a simple method which is easier, safer and saves time in class. And since a small quantity of chemicals are being used in SSC chemical methods, waste is greatly reduced. This lessens the amount of environmental problems caused by the experiment. This can be helpful in preserving nature. In addition the cost of chemical and laboratory equipment is greatly reduced because it uses material that we find in our daily lives. There will be continued study of small-scale methods such as improvement of new programs, study and training of teachers, and securing SSC tools. I would like to suggest such as SSC methods are applicable in elementary School Science. I would like it to become a wide spread program.

Keywords

References

  1. 이강일, 2004, 초등학교 '용액의 진하기'단원의 실 험방법 개선에 관한 연구, 석사학위논문, 초등과학 교육전공, 서울교육대학교, 서울
  2. 손양옥, 2004, 초등학교 과학 교과서 변천에 관한 연구, 석사학위논문, 초등과학교육전공, 춘천교육 대학교, 춘천
  3. 유광철, 2003, 초등학교 4학년과 6학년 학생들의 황산구리 관찰 및 실험, 석사학위논문, 초등과학교 육전공, 광주교육대학교, 광주
  4. 윤진녀, 이지화, 문성배, 2007, SSC science를 활용 한 과학 실험수업이 중3 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학적 태도에 미치는 영향, 한국과학교육학회지, 27(1), 1-8
  5. 윤진녀, 2007, SSC를 활용한 실험 수업이 중․고등 학생의 성취도와 태도에 미치는 영향, 석사학위논문, 화학과, 부산대학교, 부산
  6. 어연희, 2007, SSC를 적용한 과학 실험의 개선 효 과, 석사학위 논문, 공통과학교육전공, 연세대학교, 서울
  7. 유미현, 윤희숙, 홍훈기, 2006, SSC를 적용한 고등 학교 과학수업의 효과, 대한화학회지, 50(3), 256- 262 https://doi.org/10.5012/jkcs.2006.50.3.256
  8. 오창영, 2006, Small Scale Chemistry(SSC)를 적용한 고등학생 화학수업의 효과, 석사학위논문, 화학교육전공, 충남대학교, 대전
  9. 장영훈, 2005, SSC를 활용한 고등학교 화학과 탐구 학습 자료 개발, 과학 교사의 과학교육 연구활동 보고서
  10. 김현경, 최병순, 2005, SSC에 대한 과학교사들의 인 식, 대한화학회지, 49(2), 208-214 https://doi.org/10.5012/jkcs.2005.49.2.208
  11. 심병주, 2005, 물질 지도에서 SSC를 적용한 초등과 학수업의 효과, 석사학위논문, 초등과학교육전공, 서울교육대학교, 서울
  12. 심병주, 2006, SSC를 적용한 이산화탄소의 발생 및 성질 알아보기, 화학교육, 18-19
  13. Martin M. F. C., 2002, Microscale Chemistry in a Plastic Petri Dish: Preparation and Chemical Properties of Chlorine Gas, J. Chem. Edu., 79(8), 992 https://doi.org/10.1021/ed079p992
  14. 교육부, 2001, 초등학교 교사용 지도서 과학 5-1, 대 한 교과서 주식회사, 139-154
  15. 교육부, 2001, 실험관찰 과학 5-1, 대한 교과서 주식 회사, 37-42
  16. 교육부, 2002, 과학 5-1, 대한교과서 주식회사, 53- 60
  17. 김성규, 허승현, 2004, 초등학교 과학실험실에서 발 생하는 화학폐기물에 대한 실태, 한국환경과학회 지, 13(3), 301-311
  18. 한상준, 2005, 황산구리 결정 만들기 실험의 개선에 관한 연구, 석사학위논문, 초등과학교육전공, 진주 교육대학교, 진주
  19. 주충열, 1978, 분석화학, 형설출판사, 433pp
  20. 이인길, 1989, 중고등학교 화학실험 내용에서 화학 물질의 안전 및 공해 관리문제 분석과 개선안, 석 사학위논문, 과학교육과, 서울대학교, 서울
  21. 전학제, 김기수, 성백능, 조병하, 1990, 최신이화학 대사전(증보판), 법경출판사, 227, 512, 580, 672, 789, 1086, 1205, 1440pp
  22. Susan B., 1996, THE MERCK INDEX. 12th, MERCK & CO., Inc., 426, 444-447, 1535pp
  23. SIRI MSDS Index., http://hazard.com/msds/index.php
  24. Aldrich, 2003-2004, Aldrich catalog handbook, 501- 507pp
  25. 박종윤 외20인 공역, 2005, Small-Scale Chemistry 중등화학실험서, 자유아카데미, iii-v
  26. Waterman E. L., Thompson S., 1995, Small-Scale Chemistry laboratory manual, USA: Addison-Wesley Publishing Company, T3-T7
  27. 김수진, 1982, 광물학원론, 우성문화사, 91, 177, 192, 216, 530-531
  28. James E. H., 이광, 박면용, 김덕목공역, 1990, 무기 화학, 자유아카데미, 272-273
  29. Harris A. D., Kalbus L. H., 1979, Decomposition of Copper(II) Sulfate Pentahydrate, J. Chem. Edu. 56(6), 417-418 https://doi.org/10.1021/ed056p417
  30. Christian N. et al., 2003, A Graduate Course in Modern Analytical Methods: Investigating the structure, magnetic properties, and Thermal behavior of $CuSO_4.5H_2O$, J. Chem. Edu., 80(3), 320-325 https://doi.org/10.1021/ed080p320
  31. Brozek C. M., 1996, Simple and Attractive demonstration of the Reversibility of Chemical Reactions, J. Chem. Edu, 73(9), 837
  32. Krishnan K. S., Mookherji A., 1936, The Magnetic Anisotropy of Copper Suphate Pentahydrate, $CuSO_4.5H_2O$, in relation to its Crystal Structure. Part I, Phys. Rev., 50, 860 https://doi.org/10.1103/PhysRev.50.860
  33. Krishnan K. S., Mookherji A., 1938, The Magnetic Anisotropy of Copper Suphate Pentahydrate, $CuSO_4.5H_2O$, in relation ot its Crystal Structure. Part II, Phys. Rev., 54, 534
  34. Krishnan K. S., Mookherji A., 1938, The Magnetic Anisotropy of Copper Suphate Pentahydrate, $CuSO_4.5H_2O$, in relation to its Crystal Structure. Part III, Phys. Rev., 54, 841 https://doi.org/10.1103/PhysRev.54.841
  35. 이상철, 1994, 中學校科學實驗內容中環境汚染 을 招來하는 物質의 實態와 處理方案硏究, 석사학 위논문, 화학교육전공, 단국대학교, 서울

Cited by

  1. A Comparative Analysis of Descriptions about the Acid Rain in the 10 year Science Textbooks according to the 7th Science Curriculum vol.22, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5322/JESI.2013.22.7.811