A Study about the Effects of Education for the Elderly on their Psychological Well-Being

노인교육 참여가 노인의 심리적 안녕감에 미치는 영향

  • Lee, Jin Hee (Department of Social Welfare, Kyonggi University) ;
  • Kim, Wook (Department of Social Welfare, Kyonggi University)
  • 이진희 (경기대학교 사회복지학과) ;
  • 김욱 (경기대학교 사회복지학과)
  • Received : 2008.08.27
  • Accepted : 2008.11.06
  • Published : 2008.11.30

Abstract

This study investigated the effects of education for the elderly on their psychological well-being. Loneliness(negative state of emotion) and life satisfaction(positive state of emotion) were compared between participants and non-participants of educational programs for the elderly in order to learn whether participating educational programs influences their psychological well-being. The subjects of this research were 288(146 participants and 142 non participants) elderly who are 60 years and older, living in Seoul City and Gyeong Gi Do. They were selected by the judgmental sampling method and surveyed using structured questionnaire. Research instruments were consisted of the UCLA Loneliness Scale, Life Satisfaction Index-Z Scale(LSIZ) and several background questions. The result showed that the participants of the educational programs had a lower level of loneliness and a higher level of life satisfaction. The educational program for the elderly was effective for the psychological well-being of the aged. Multiple regression results showed that subjective health played the most important role in explaining the loneliness, followed by education level, elderly education participation, financial states. The results also showed that subjective health played the most important role in explaining the life satisfaction, followed by elderly education participation, religious activity participation, financial status. Implications for policy, practice, and further research were discussed.

본 연구는 노인교육 참여가 노인이 지각하는 심리적 안녕감에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 심리적 안녕감의 하위개념을 노인이 경험하는 부정적 정서상태인 고독감과 긍정적 정서상태인 삶의 만족도로 구분하여 노인교육 참여가 노인의 고독감 감소와 삶의 만족도 증진에 기여하는지를 검증하였다. 이를 위해 수도권에 거주하는 만 60세 이상 노인 288명(노인교육 참여 146명, 노인교육 비참여 142명)을 대상으로 구조화된 설문지를 사용하여 조사하였고, SPSS 13.0 WIN을 사용하여 분석하였다. 조사도구는 UCLA 고독감 척도, 삶의 만족도 척도(LSIZ) 그리고 일반적 문항으로 구성하였다. 연구결과, 노인교육 참여노인이 비참여노인에 비해 고독감은 낮고 삶의 만족도는 높게 나타났다. 일반적 특성과 노인교육 참여여부를 포함하여 실시한 다중회귀분석 결과 건강상태가 나쁠수록, 교육수준이 낮을수록, 노인교육에 참여하지 않을수록, 주관적 생활수준이 어려울수록 고독감이 높았고, 희귀모형은 전체고독감 변량의 22.1%를 설명해 주고 있는 것으로 나타났다. 반면, 건강하다고 느낄수록, 노인교육에 참여할수록, 종교활동을 할 경우, 주관적 생활수준이 부유할수록 삶의 만족도가 높았고, 희귀모형은 전체 삶의 만족도 변량의 28.1%를 설명해 주는 것으로 나타났다. 연구의 결과로부터 노후생활과 노인교육을 위한 정책, 실천, 그리고 후속연구에 대한 시사점을 제공하였다.

Keywords