The Influence of Organizational Culture in Preschool Institutes and Management Styles on Job Satisfaction among Teachers

유아교육기관의 조직풍토와 원장의 지도성유형이 교사의 직무만족도에 미치는 영향

  • Oh, Mee-Hyeong (Dept. of Child Studies. The Catholic Univ. of Daegu)
  • 오미형 (대구가톨릭대학교 아동학과)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of the organizational culture atpreschool institutes and management styles on job satisfaction levels among teachers. For this study, 256 teachers responded to questionnaires dealing with the following topics: the organization culture and the management styles of administrators at schools they work in and job satisfaction. The results were as follows: First, there was a significant positive correlation between organizational culture and job satisfaction. Second, there was a significant positive correlation between several sub-factors of job satisfaction and management styles. Third, in multiple regression analysis of variables, innovativeness in the organizational culturehad the most significant influence on job satisfaction. Also sub-factors of organizational culture and management styles of administrators that influenced teachers'job satisfaction ratings included collegiality, supervisory support, physical settings, reward systemsand task-centered management styles.

Keywords

References

  1. 국진경(2006). 유치원 원장의 지도성이 교사의 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  2. 권기욱(1995). 교육행정학 개론. 서울: 양서원
  3. 권종원(2003). 학교조직풍토와 교사의 직무만족과의 관계. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  4. 김경순(2004). 유치원 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족에 관한 연구. 수원대학교 대학원 석사학위 청구논문
  5. 김미해(2000). 유치원의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구. 동아대학교 대학원 석사학위 청구논문
  6. 김성렬.문락진.신현호.이군현.이기문.정영수.주영환(1995). 교육행정 및 교육경영. 서울: 삼광출판사
  7. 김영인(1995). 유치원의 조직풍토와 교사의 직무만족도와의 관계. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  8. 김옥련(1997). 유치원 경영관리. 서울: 교육과학사
  9. 김종철.김종서.서정화.정우현(2001). 최신 교사론. 서울: 교육과학사
  10. 김창걸(1983). 교장의 지도성 행위 상황 및 조직 효과성 간의 상관연구. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문
  11. 김태수(1999). 초등학교장의 지도성유형이 교사의 직무만족도에 미치는 영향. 수원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  12. 노옥자(2002). 교사가 지각한 학교조직풍토와 직무만족의 관계 연구. 전북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  13. 박은정(2007). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스의 관계. 공주교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  14. 박정선.전예화(1998). 유치원 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도간의 관계. 인제논총, 14(1), 425-435
  15. 배석균(2007). 상업계 고등학교 조직풍토에 따른 교사의 직무만족도. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  16. 송유진(1993). 유아교육기관의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구. 이화여대 대학원 석사학위 청구논문
  17. 송화섭(1993). 교육행정이론과 경영론. 서울: 양서원
  18. 심영옥(2003). 학교장의 지도성 유형과 교사의 직무만족과의 관계 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  19. 안창길(2000). 학교장의 지도성유형에 따른 교사의 직무만족도에 대한 연구. 수원대학교 대학원 석사학위 청구논문
  20. 안홍연(2003). 학교장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도. 동양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  21. 윤선재(1999). 초등학교의 조직풍토와 직무만족에 관한 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  22. 윤영희(2000). 교사가 지각한 학교조직풍토와 직무만족의 관계 연구. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  23. 윤정일(1996). 교육행정학 원론. 서울: 학지사
  24. 이경화(2007). 직업의 전문성에 대한 인식과 조직풍토가 장애아보육교사의 직무만족에 미치는 영향. 미래유아교육학회지. 14(2), 1-20
  25. 이명희(2005). 초등학교 교사의 학교조직풍토 및 직무만족도에 대한 인식 차이. 영남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  26. 이분려(1998). 유치원 조직풍토와 직무만족 및 교사효능감의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  27. 이연승(2004). 교사가 인식하는 유아교육기관 원장의 변혁적 지도성과 교사의 직무만족도와의 관계. 열린유아교육연구, 8(4), 1-27
  28. 이재수(2002). 농업계 고등학교 교사의 조직풍토와 직무만족간의 관계. 아주대학교 대학원 석사학위 청구논문
  29. 이태원(1995). 학교의 조직풍토가 교사들의 직무만족에 미치는 영향. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  30. 이혜영(1991). 유아교육기관 원장의 지도성 지각에 관한 연구 -전북지역을 중심으로-. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  31. 이희자.송민재(2001). 교사가 지각한 유아교육기관 원장의 지도성유형과 교사의 직무만족도. 한국생활과학회지, 10(2), 153-163
  32. 임옥희(2004). 보육교사의 교육신념과 직무만족. 한국가정과학회지, 7(1), 101-111
  33. 임재택(1992). 유치원 운영관리. 서울: 창지사
  34. 정연국(1996). 유치원 교사의 직무만족에 관한 실증적 연구: 유치원원장의 리더쉽을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문
  35. 정태범(1998). 교육행정학, 기초와 발전. 서울: 양서원
  36. 정현숙(1994). 유치원의 조직풍토, 직무만족도, 헌신도에 관한 연구. 학생생활연구, 12, 75-100
  37. 진미석(1995). 교육조직의 이론과 실제. 서울: 길안사
  38. 태석준(2002). 실업계고등학교의 조직풍토와 교사의 직무만족에 관한 연구. 경상대학교 대학원 석사학위 청구논문
  39. 황선철(1998). 학교 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구. 고려대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  40. Field, R. H. C., & Abelson, M. A. (1982). Climate: A conceptualization and proposed model. Human Relations, 35, 181-201 https://doi.org/10.1177/001872678203500302
  41. Halpin, A. W. (1967). Theory and Research in Administration, N.Y.: The Macmillan Co.
  42. Halpin, A. W. (1971). Theory and Research in Administration, N.Y.: The Macmillan Co.
  43. Halpin, A. W. & Croft, D. B.(1966). The organizational climate of schools. Chicago: Midwest Administration Center. The Univ. of Chicago
  44. Jorde-Bloom(1988). A grate place to work: Improving conditions for staff in young children's program. Washington, DC: NAEYC
  45. Jorde-Bloom(1993). Early childhood work environment survey. Evanston, IL: Early Childhood Professional Development Project, National-Louis University
  46. Lewin, K. (1948). Social Conflict, N.Y.: Harper & Row
  47. Little, J. W.(1982). Norms of collegiality and experimentation: Work place conditions of school success. American Educational Research Journal, 19, 325-340 https://doi.org/10.3102/00028312019003325
  48. Owens, R. G. (1970). Organizational Behavior in Education. Englewood Cliffs. N. J.: Prentice-Hall
  49. Pope, S. & Stremmel, A. J.(1992). Organization Climate and Job Satisfaction Among Child Care Teachers. Child & Youth Care Forum, 21(1), 39-54