The Ecological Variables on Children's School Adjustment

아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인

  • Published : 2008.10.31

Abstract

The Ecological variables studied in relation to children's school adjustment were organisms(grade, sex, perceived competence, aggression and withdrawal), microsystems(parental support, marital conflict and supervision, peer victimization and perceived teacher attitude), mesosystems(family-peer relationships, family-school relationships) and the exosystem(neighborhood environment). The sample consisted of 565 fifth and sixth grade children. Instruments were the School Adjustment Scale and Index of organisms, microsystems, mesosystems, and exosystem variables. Statistics and methods used for the data analysis were Cronbach's alpha, frequency, percentage, Pearson's correlation and multiple regression. Several major results were found from the analysis. First, children's school adjustment showed positive correlations with perceived competence, parental support and supervision, perceived teacher attitude, family/peer and family/school relationships and neighborhood environment but showed negative correlations with grade, aggression, withdrawal and parental marital conflict and peer victimization. Second, the most important variable predicting child's relationship with teacher, his/her academic adjustment and satisfaction in schoolwas perceived teacher attitude. And the most important variable predicting children's peer relationships in school was perceived social competence.

Keywords

References

  1. 강수령(2001). 아동의 또래괴롭힘, 사회적 유능감과 학교적응의 관계. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 강종훈(2000). 초등학생의 자아존중감과 스트레스 및 학교적응과의 관계. 홍익대학교 석사학위논문
  3. 권영복(2002). 교사의 태도에 대한 아동의 지각과 학교생활적응과의 관계. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 권영옥.이정덕(1996). 자녀가 지각한 부부갈등척도(CPIC)의 타당화 연구. 아동학회지, 18(10), 65-79
  5. 김기형(2006). 실업계 고등학생의 중도탈락 요인분석. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김덕건(1998). 초등학생이 지각한 부모양육태도와 친사회적 행동 및 학교생활 적응의 관계에 관한 연구. 목포대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김송자(2005). 초등학생의 자아존중감과 사회성 및 학교적응과의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김준호.이동원(1996). 한국의 청소년 비행척도 개발에 관한 연구. 서울:한국형사정책연구원
  9. 노미숙(2003). 초등학생의 스트레스 정도와 학교생활적응과의 관계. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 노숙영(1998). 중학생의 학교적응, 학업성취, 정서 및 문제행동의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 도금혜(2006). 청소년의 인기도에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원
  12. 문은식.김충희(2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 영향을 미치는 사회.심리적 변인들의 구조적 분석. 교육심리연구, 16(2), 219-241
  13. 박민정(2003). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  14. 박소혜(1995). 초등학교 아동의 가정환경과 학교생활적응 만족도의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 박은주(2001). 초등학생의 학교적응에 관한 연구 -부모, 친구, 교사관계를 중심으로- 춘천대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 부산일보(2004). 고교 중도탈락 3년 사이 7천여 명. 2004. 9. 18. 63면
  17. 부산일보(2006). 지난해 학업중도 포기 3천 790명. 2006. 9. 22. 2면
  18. 서미정.김경연(2000). 개인적 변인 및 환경적 변인이 아동의 유능감에 미치는 영향. 아동학회지, 21(1), 45-57
  19. 신윤자(2004). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 학교생활적응과의 관계 연구. 공주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 신진희(2005). 학년에 따른 아동의 자아존중감과 학교생활적응과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 옥경희.김미해.천희영(2002). 조절력과 부정적정서 및 문제행동이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 20(6), 61-68
  22. 이경님(2006). 아동의 개인, 가족변인 및 학교적응과 공격성의 관계. 한국생활과학회지, 15(1), 31-44
  23. 이경님(2008). 아동의 개인 및 가족 변인과 교실의 심리사회적 환경이 유능감에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 17(2), 207-221
  24. 이경주(1997). 청소년의 스트레스와 사회적 지지 및 행동문제. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  25. 이상숙(1998). 교사의 행동에 대한 학생의 차별적 지각이 학업성취에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  26. 이수경(2003). 학교스트레스와 사회적지지가 학교적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 이수경(2004). 학교스트레스와 사회적지지가 학교적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  28. 이윤주(2004). 초등학생의 자아탄력성과 부모갈등이 하교생활 적응에 미치는 영향, 상담학연구, 5(2), 435-449
  29. 이진숙.정혜정(2004). 청소년 자녀가 지각한 부모의 부부관계 및 부모에 대한 애착과 학교적응의 관계. 한국가정관리학회지, 22(3), 47-61
  30. 이춘아(2001). 청소년의 또래공격성과 피공격성. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  31. 이훈진(1999). 자아존중감과 학교생활적응과의 관계 연구. 인하대학교 석사학위논문
  32. 정계숙(1990). 도시와 농촌 아동의 학습준비도를 결정하는 생태학적 변인. 연세대학교 박사학위논문
  33. 정미영.문혁준(2007). 아동의 학교생활적응 관련 변인 연구. 아동학회지, 28(5), 37-54
  34. 정유진(2000). 청소년 학교 생활적응의 관련변인. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  35. 조선일보(2002). 수능성적 비관 여자 재수생 투신자살. 2002. 11. 7
  36. 채경림(2004). 거주지역에 따른 초등학생의 성격특성 및 학교생활적응과의 관계. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
  37. 최진희(2000). 아동의 행동문제와 또래괴롭힘이 학교적응과 우정관계에 마치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  38. 최명선(1998). 경제위기하에서 아동의 스트레스에 영향을 미치는 생태학적 변인의 구조 분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  39. 최지은(2001). 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래관계, 교사와의 관계가 학교생활적응에 미치는 영향. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문
  40. 한미현.유안진(1995). 아동행동평가척도(CBCL)의 타당화연구. 아동학회지, 16(2), 5-21
  41. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 거리지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  42. 허은호(2001). 아동이 지각한 교사의 태도와 학업적 자기효능감 및 학습동기간의 관계. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  43. 황숙영(2007). 부모애착, 부모감독, 또래관계가 중학생의 문제행동에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  44. Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M. (1998). Preadolescent Friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69, 140-153 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  45. Birsh, S. H. & Ladd, G. W. (1996). Interpersonal relationship in the school environment and children's early school adjustment : The role of teachers and peers. In K. R. Wentzel & J. Juvonen(Eds). Social motivation : Understanding children's school adjustment(pp. 199-225). New York : Cambridge University Press
  46. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of the family a context for human development : Research perspective. Developmental Psychology, 22, 723-742 https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.6.723
  47. Bronfenbrenner, U. (1993). The ecology of cognitive development : Research models and fugitive findings. In R. H. Wozniak 4 K.W. Fisher(Eds). Development in context (pp. 3-44). Hillsdale. NJ : Erbaum
  48. Ceci, S. J. (1991). How much does schooling influence general intelligence and its cognitive components? A reassessment of the evidence. Developmental Psychology, 27, 703-722 https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.5.703
  49. Connel, J. P., Spencer, M. B., & Aber, J. L. (1994). Education risk and resilience in African-American youth : Context, self, action, and outcomes in school. Child Development, 65, 493-506 https://doi.org/10.2307/1131398
  50. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational Aggression, gender and Social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722 https://doi.org/10.2307/1131945
  51. Harter, S. (1988). The construction and conservation of the self : James and Colley revisited. In D. K. Lapsley & F. C. Power (Eds). Self, age, and identity: Integrative approaches (pp.43-69.) New York : Springer-Verlay
  52. Jussim, I., & Eccles, J. S. (1992). Teacher expectations II : construction and reflection of student achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 947-961 https://doi.org/10.1037/0022-3514.63.6.947
  53. Luster, T., & McAdoo, H. (1996). Family and child influence on educational attainment : A secondary analysis of the High/Scope Perry preschool data. Developmental Psychology, 32, 26-39 https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.1.26
  54. Mounts, N. S. (2000). Parental management of adolescent peer relationship : What are its effects on friend selection? In Kerns, K. A., Contretras, J. M., & Nela-Barnett, A. M. (Eds). Family and peers : Linking two social worlds. Westport, praeger
  55. Olweus, D. (1993). Victimization by peers : Antecedents and long-term outcomes. In K. H. Rubin & J. B. Asendorpf(Eds.). Social withdrawal, inhibition and shyness in childhood. Hillsdale. (pp. 315-341) NJ : Lawrence Eribaum Associates
  56. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer Relations and later adjustment : Are low-accepted children "at risk"? Psychological Bulletin, 102, 357-389 https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  57. Perry, D. G., Kussel, S. J., & Perry, L. C.(1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24(6), 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  58. Rinner, M. E. K. (1998). Social ecology model of adolescent interpersonal violence prevention. Indiana University Dissertation
  59. Rosenthal, R., & Jacobson, I. (1968). Pygmalion in the classroom. N.Y.: Holt, Rinehart and Winston
  60. Shaffer, D. R. (1999). Developmental Psychology(5th). Childhood & Adolescence. Brooks/Cole
  61. Spencer, M. B. (1999). Social and cultural influence on school adjustment : The application of an identity-focused cultural ecological perspective. Educational Psychologist, 34, 43-57 https://doi.org/10.1207/s15326985ep3401_4
  62. Vasta, R., Miller, S.A., & Ellis, S. (2004). Child Psychology(4th)., John Wiley Sons. Inc.
  63. Weinstein, R. S., Marshall, H. H., Sharp, I., & Botkin, M. (1987). Pygmalion and the student : Age and classroom differences in children`s awareness of teacher expectations. Child Development, 58, 1079-1093 https://doi.org/10.2307/1130548