초록
도서관 정보 환경의 발전에 따라 서비스를 개선하고 이용자 요구를 충족시키기 위해 사서들은 필수적으로 계속교육 프로그램에 참여하고 있다. 대학도서관사서들을 위한 계속교육 교과과정을 개발하기 위하여, 국내외 선행연구와 현행 계속교육 프로그램 사례를 고찰하였으며. 우리나라 대학도서관 사서들을 대상으로 설문조사를 수행하여 교육 요구 주제를 식별하였다. 분석 결과를 기초로. 학습자를 중간관리자와 실무자로 구분하여 각각 계속교육 교과과정을 개발하였다. 중간관리자를 위한 교과과정은 9개 영역 27개 과목으로 구성되었으며 실무자를 위한 교과과정은 7개 영역 25개 과목으로 구성되었다. 또한 수요가 높은 부문을 직급별로 하나씩 선택하여, '도서관 마케팅'과 '디지털정보자원 구축 및 관리' 과정에 대한 구체적인 교육프로그램 모델을 개발하였다. 교육프로그램 모델에서는 교육목표. 교육내용, 교수학습 전략, 교육시간, 교수방법과 도구 강사진 등에 관한 사항을 제시하였다. 마지막으로 계속교육의 정착과 발전을 위한 방안을 제언하였다.
As the library and information environment advanced, librarians should participate in continuing education programs for the improvement of services to satisfy users' need. To develop a curriculum model of continuing education for academic librarians, we reviewed related previous studies and continuing education programs performed both in Korea and overseas. Then. a survey was done to the academic librarians sampled systematically to identify the subject need for education. Based on the analysis, 2 sets of comprehensive curriculum were devised for the middle managers and working librarians respectively. The curriculum for the middle managers is consisted of 27 courses in 9 subject fields. and the curriculum far the working librarians is consisted of 25 courses in 7 subject fields. We selected one highly demanding subject from each curriculum, and developed specific educational program models. 'Library marketing' for middle managers and 'building and management of digital information resources' for working librarians. Program models include educational goal, content, teaching/learning strategies. duration time, teaching methods/tools, and instructor qualifications in detail. Finally, recommendations are suggested for the promotion and settlement of the continuing education.