A Study on the Consumption Behavior of Cellular Phone of Middle School Students and Consumer Education by Mothers

어머니에 의한 소비자교육이 중학생의 휴대폰 소비행동에 미치는 영향

  • 김영주 (충무중학교) ;
  • 최정혜 (경상대학교 가정교육과, 경상대학교 교육연구원) ;
  • 장상옥 (경상대학교 가정교육과, 경상대학교 교육연구원)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

The purpose of this study is to see relationship between middle school students' cellular phone consumption behavior and their mothers' consumer education. A survey was conducted with middle school students at nine middle schools in Gyeongnam who possessed a cellular phone and their mothers(1,080 in total). The results of this study are as follows: First, middle school students' cellular phone consumption behavior was relatively at the average level or higher: they were best at A/S and change and refund and were at the average level in collecting and using information for purchase followed by contract. This consumption behavior was associated with such variables as gender, academic performance, and monthly pocket money. Second, as for consumer education for middle school students' mothers in general, purchase education was most highly recognized, followed by citizenship education and value education. However, value education was relatively weak, which should be reinforced. Mothers' consumer education was associated with children's grade, academic performance and monthly pocket money. Third, since middle school students' desirable cellular phone consumption behavior was strongly associated with their mothers' consumer education, it is highly urgent to improve the quality of consumer education by mothers at home.

본 연구는 중학생의 바람직한 휴대폰 소비생활 교육 방안을 모색하고자 이들의 휴대폰 소비행동과 어머니에 의한 소비자교육과의 관계를 알아보았다. 연구결과, 첫째, 중학생의 휴대폰 소비행동은 전반적으로 보통 이상으로 A/S 및 교환 환불 행동을 가장 잘 하였고, 구매 시 정보를 수집하고 활용하며 계약하는 행동은 다소 낮았는데 사용행동보다 구매행동 수준이 낮았다. 이러한 소비행동은 중학생의 성별, 성적, 한 달 용돈에 따라 유의적인 차이가 났다. 둘째, 중학생 어머니에 의한 소비자교육은 구매교육>시민의식교육>가치교육의 순으로 구매교육은 높은 편이었고, 가치의식에 대한 교육은 낮은 편이었다. 어머니에 의한 소비자교육에 관계하는 변인은 자녀의 학년, 성적, 한 달 용돈이었다. 셋째, 중학생의 휴대폰 소비행동에 영향을 가장 많이 미치는 변인은 어머니에 의한 소비자교육 증 시민의식교육과 구매교육으로 이러한 교육이 잘 이루어질수록 중학생은 휴대폰과 관련된 소비행동을 바람직하게 하였다. 어머니 소비자교육의 영향력이 상대적으로 약한 고학년, 하위권 성적, 한 달 용돈이 많은 중학생의 소비행동을 올바르게 지도하기 위해 학교가 소비자교육의 주체가 되어 소비자교육 프로그램을 실시하고 어머니 소비자교육의 효과를 활용할 수 있도록 학교와 가정이 연계한 쌍방향적 소비자교육이 요망된다.

Keywords