Abstract
In this paper, we propose a story generation system using multi emotional agents. The proposed multi emotional agents are equipped with multiple emotional model so that it can be used as individually personalized agents that can generates unique storylines. Basically these kinds of multi emotional agents are easily employed as Avatar or NPC in computer games. In the proposed system, emotional agents are used as actor or actress whose characters and preferences are different each other. The storylines generated using the proposed system are realistic since the characters are emotional as humans.
이 논문에서 우리는 다중 감정 에이전트를 이용한 자동 이야기 생성 시스템을 제안한다. 다중 감정 에이전트는 서로 다른 감정 모델을 가진 에이전트를 말하며 이러한 에이전트가 서로 작용하여 새로운 상황을 생성해 나가는 것이다. 이러한 다중 에이전트는 기본적으로 아바타나 컴퓨터 게임에서 NPC 로 사용될 수 있다. 제안된 시스템에서 감정 에이전트는 성격이나 선호도가 서로 다른 등장인물로 사용되며, 이러한 시스템에 의해 생성된 이야기는 여러 성격을 가진 다중 에이전트의 사용으로 매우 현실적인 이야기 생성을 가능하게 한다.