Abstract
In this paper, the call setup performance of the CSCF(Call Session Control function) that manages the session control in providing the IMS(IP Multimedia subsystem)-based multimedia service in the BcN(Broadband convergence Network) is analyzed. While the performance related with the call/session of the SIP-Based voice service is analysed, the study for the call recessing performance of the IMS-based multimedia service is insufficient. In this paper, as, the processing capacity and subscriber number of CSCF were changed, the call setup delay time according to the session setup procedure of IMS was measured using the M/M/1 queuing model and OPNET simulation. The experimental results show that the sudden increased delay showed up in case the session establishment requirement ratio of total users over 13% of the CSCF processing capacity. Therefore, the user number and capacity of CSCF suitable for the session establishment delay threshold can be calculated or estimated.
본 논문은 BcN(Broadband convergence Network)에서 IMS(IP Multimedia Subsystem)기반 멀티미디어 서비스를 제공함에 있어 세션 제어를 담당하는 CSCF(Call Session Control Function)의 호 처리 성능을 분석한 것이다. 지금까지 SIP기반의 음성 서비스의 호/세션 관련된 성능분석은 연구되고 있으나 IMS기반 멀티미디어 서비스의 호 처리 성능 분석에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 본 논문에서는 M/M/1을 적용한 큐잉 모델과 OPNET 시뮬레이션을 통해 CSCF의 처리 용량과 가입자 수를 변화시키면서 IMS의 세션 설정 절차에 따른 호 설정 지연 시간을 측정하였다. 그 결과 총 사용자의 세션 설정 요구율이 CSCF 처리 용량의 13%이상일 경우에는 급격한 지연 증가가 나타남을 알 수 있었다. 따라서 본 성능 분석을 통해 세션 설정 지연 허용값에 맞는 CSCF의 용량과 가능한 사용자 수를 계산할 수 있을 것이다.