DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of the Character Movements from Key-frame and Motion Capture Animation

키 프레임과 모션캡처 애니메이션의 캐릭터 움직임 비교

  • 유미옥 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과) ;
  • 박경주 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과)
  • Published : 2008.09.28

Abstract

In animation films, the movements of characters are exaggerated and comical. Traditional key-frame animation techniques allow to control exaggeration and comicality of characters at animators' wills. But, recently introduced motion capture techniques have limits on representing comicality and exaggeration although it is convenient to capture subjects' natural looks. This paper chooses two animations from key-frame and motion capture techniques and looks into comicality and exaggeration of characters by analyzing movements and motion of them Movements are classified as four fundamental motion elements - running, jump, gesture and walking - and are analyzed to compare the way of representation from two films. By studying similarity and differentiation of movements of two films, this paper discusses the advantages and disadvantages of key-frame and motion capture techniques in terms of exaggeration and comicality. Comparison of the character movements from two techniques shows that there are common differentiations of those movements.

애니메이션에서 캐릭터 움직임은 과장되고 코믹하게 표현되어 진다. 전통적인 키 프레임 애니메이션 기법은 과장성과 코믹성이 애니메이터의 의향대로 조절 가능하지만, 근래에 도입된 모션캡처 기법은 대상의 자연스러운 모습을 담아내어 편리하다는 장점이 있지만 과장성과 코믹성의 표현에는 제약점이 있다고 알려져 있다. 본 논문은 키 프레임과 모션캡처를 사용한 애니메이션 작품 중 두 작품을 선정하여 캐릭터의 움직임과 동작을 분석하여 과장성과 코믹성이 어떻게 표현되고 있는지 살펴보고자 한다. 기본적인 동작요소인 달리기, 점프, 제스처, 걷기와 그 외의 움직임으로 분류하여 두 가지 작품에서 캐릭터의 동작을 비교하여 보고 그 표현 방식을 분석한다. 각각의 작품에서 보이는 움직임의 유사성과 차이성을 살펴보면서 키 프레임과 모션캡처 애니메이션 제작 기법의 장단점을 내재된 과장성과 코믹성 측면에서 논의한다. 그리고 이 두 가지의 애니메이션 제작 기법을 이용한 캐릭터들의 움직임의 차이점을 분석한 결과, 각각 움직임에 공통적인 차이점이 존재한다는 것을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. "Toy Story", Walt Disney Pictures, film, 1995.
  2. 김세훈, "한국 장편 애니메이션 영화의 활성화 방안 연구", 박사논문, 중앙대학교, 2006.
  3. P. Rick, Computer Animation-Algorithms and Techniques, Morgan Kaufmann Publishers, San Fr-ansisco, 2002.
  4. "Ice age 2," 20th Century Fox, film, 2006.
  5. 이민기, 박성규, 박근표, 양선우, 이범렬, "모션캡쳐 기술동향", ETRI 전자통신동향분석, 제22권, 제4호, pp.35-42, 2007.
  6. B. Bobby, R. Chuck, R. Seth, and P. John, "The Process of Motion Capture: Dealing with the Data," Eurographics Animation Workshop, pp.3-18, 1997(9).
  7. B. Ronan, F. Pascal, H. Lorna, S. Marius, M. Jean-Sebastien, N. Luciana, and T. Daniel, "An Anatomic Human Body for Motion Capture," EMMSEC'98, Boedeaux, 1998(9).
  8. W. Paul, Understanding Animation, Routledge Press, Kentucky, 1998.
  9. "The Incredibles," Walt Disney Pictures, film, 2004.
  10. "Monster House," Sony Image Pictures, film, 2006.
  11. J. Jess, 육상경기 던지기, 대한미디어, 서울, 2000.
  12. "Tom & Jerry," Warner Bros, film, 1975.
  13. T. Frank and J. Ollie, "The Illusion of Life-Disney Animation," Abbeville Press, New York, 1981.
  14. L. John, "Principles of Traditional Animation Applied to 3D Computer Animation," SIGGRAPH, Computer Graphics, Vol.21, No.4, pp.35-44, 1987. https://doi.org/10.1145/37402.37407
  15. 이남국, 애니메이션의 모든 것-애니클로피디아(애니메이션 대백과사전), 형설출판사, p.507, 2006.
  16. 이제희, "모션캡쳐의 과거, 현재, 그리고 미래", 정보과학회지, 제21권, 제7호, pp.24-29, 2005.
  17. http://en.wikipedia.org/wiki/Monster_House_(film)
  18. http://wwws.kr.warnerbros.com/beowulf/